Článek
K příčinám patří skutečnost, že se na SŠ v ČR nedostali kvůli nedostatečné kapacitě škol a pro azylanty nespravedlivě nastaveným přijímacím zkouškám, tvrdí organizace Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) a META. Požadují proto úpravu podmínek přijímacího řízení a otevření nultých ročníků SŠ.
„Mladí lidé z Ukrajiny, kteří se rozhodli podstoupit přijímací zkoušky na českou SŠ, čelili potenciálně diskriminačním podmínkám z hlediska jazyka,“ uvedly SKAV a META ve společném stanovisku v pátek.
„Likvidační“ pohovory?
Ukrajinští azylanti mohli místo didaktického testu z češtiny podstoupit z rozhodnutí ministerstva školství individuální pohovory, které měly ověřit jejich schopnost domluvit se česky. Podle organizací, které se zabývají vzděláváním, se ale přístup různých škol k pohovorům lišil.
Úspěšné přijímačky neznamenají úspěch ve škole, tvrdí odborníci o ukrajinských žácích
„Pokud škola nechtěla cizince přijímat, mohla nastavit pohovory likvidačně a při jakékoli chybě udělit hodnocení ‚neprospěl/a‘, čímž uchazeč přišel o bodové hodnocení i z ostatních částí zkoušky a u přijímacího pohovoru automaticky neuspěl,“ tvrdí.
Kvůli přetlaku zájemců o studium se tak někteří Ukrajinci na české SŠ nedostali. Podle SKAV a META budou Ukrajinci bez možnosti pokračovat ve studiu oproti vrstevníkům ve znevýhodněné životní situaci, což může negativně ovlivnit jejich pracovní i osobní život. Zároveň společnosti upozornily, že Česko nemá přesná data o tom, kolik mladých lidí z Ukrajiny v zemi nyní žije.
- Např. na pražských ZŠ bylo nedávno asi 450 dětí, které se nedostaly na žádnou SŠ, jak vyplynulo z anonymního průzkumu mezi deváťáky. Většina z těchto dětí je z Ukrajiny, informoval minulý týden pražský radní pro oblast školství Antonín Klecanda (STAN).
SKAV a META proto navrhují kupříkladu to, aby školy dětem od nového školního roku umožnily výuku kombinující offline i online vzdělávání a otevřely nulté ročníky, jejichž absolvování by se po složení rozdílových zkoušek mohlo započítávat jako první ročník SŠ.
UK a Středočeský kraj spustily průzkum, má zmapovat rozhodování žáků o volbě střední školy
V blízké době by se podle nich mělo upravit také přijímací řízení. Za vhodné označily využívat pro přijímání lidí s jiným mateřským jazykem standardizovaný test z češtiny jako druhého jazyka. Ten bude namísto pohovoru, který podle nich nelze objektivně hodnotit, ověřovat komunikační úroveň češtiny uchazeče.
SKAV zastřešuje 36 asociací a organizací působících ve vzdělávání. Patří k nim třeba Učitelská platforma, Začni učit!, Asociace Montessori ČR a Asociace waldorfských škol ČR. Nezisková organizace META se věnuje podpoře migrantů.