Hlavní obsah

Školní inspekce: Motivace dětí učit se další cizí jazyk je menší

Praha

Motivace dětí učit se další cizí jazyk je nižší než u prvního cizího jazyka. Žáci základních škol (ZŠ) a nižších ročníků víceletých gymnázií v naprosté většině vnímají užitečnost dalšího cizího jazyka, přesto jen menšina školáků by si tento předmět zvolila, kdyby nemusela. Výjimku představuje angličtina. Podle odhadů učitelů základních škol by si další cizí jazyk zvolila necelá polovina žáků.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal

Článek

Vyplývá to z hlavních zjištění České školní inspekce (ČŠI), které ve středu novinářům představil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Tři pětiny dotazovaných učitelů cizích jazyků v ZŠ by souhlasily s návrhem, aby další cizí jazyk nebyl povinným předmětem. Naopak na víceletých gymnáziích podporují učitelé spíše zachování stávajícího stavu, kdy je pro děti druhý cizí jazyk povinný.

Méně gramatiky?

Podle Zatloukala se další cizí jazyk často učí stejně jako první cizí jazyk, cíle dalšího cizího jazyka jsou ale jiné než u toho prvního.

Moderní dějepis: Dívky zajímá samet či holokaust, chlapce konflikty

Věda a školy

„U toho dalšího jde o to, aby žáci získali v té základní úrovni A1 základní komunikační dovednosti, byli schopni konverzace v tématech, která jsou pro ně známá, která se často opakují, aby byli schopni porozumět mluvenému slovu v tématech, kterým rozumějí,“ řekl Zatloukal.

Méně by se výuka měla zaměřovat na gramatiku a slovní zásobu.

První cizí jazyk se začíná učit na prvním stupni, další cizí jazyk se začínají učit děti ve věku od 12 let. Jejich vnitřní motivace učit se další cizí jazyk je podle Zatloukala nižší než u malých dětí. „To je žádoucí a dobré a nutné v té výuce zohlednit a příliš se to neděje,“ řekl.

Možnost setkat se s jazykem mimo školu

S nízkou motivací žáků souvisí i jejich možnost využít ho a setkat se s ním mimo školu. Přibližně 50 až 60 procent žáků nepoužilo další cizí jazyk v reálném prostředí a nemají ani možnost komunikovat v tomto jazyce s rodilým mluvčím. V naprosté většině hodin dalšího cizího jazyka podle Zatloukala rodilí mluvčí zapojení nejsou.

Výsledky průzkumu ukazují, že silný vliv na výsledky žáků má rodinné zázemí. Výrazně lepších výsledků dosáhli žáci víceletých gymnázií. V ZŠ je 20 až 30 procent žáků, kteří v testování dosáhli výborné úrovně, zároveň ale 23 procent žáků v případě angličtiny a až 42 procent ve francouzštině nedosáhlo ani minimální akceptovatelné úrovně. Při interpretaci výsledků je podle Zatloukala potřeba zohlednit vliv distanční výuky z období epidemie covidu-19.

Kdyby byl další cizí jazyk nepovinný, zvolila by si ho podle odhadů učitelů necelá polovina žáků. Poměr žáků, kteří by si další cizí jazyk zvolili, je vyšší na víceletých gymnáziích v porovnání se ZŠ. Výjimkou je angličtina, kterou by si zvolilo 76 procent žáků ZŠ a 92 procent žáků víceletých gymnázií i v případě, že by nemuseli. Angličtinu má většina žáků jako první cizí jazyk.

Podle doporučení České školní inspekce by měly školy zohlednit, že cíle druhého cizího jazyka nejsou stejné jako cíle prvního cizího jazyka a že děti jsou ke studiu dalšího jazyka méně motivované. Výuka by měla více cíleně rozvíjet postoje žáků a využívat jejich zkušenosti z reálného života.

Češi se zhoršili v angličtině, předběhli je Slováci

Věda a školy

Zachovejte povinnost druhého cizího jazyka v ZŠ, žádají jazykáři nového ministra

Věda a školy

Výběr článků

Načítám