Hlavní obsah

Školní inspekce doporučuje zpřesnit pravidla domácího vzdělávání

Praha

Česká školní inspekce (ČŠI) doporučuje zpřesnit pravidla pro domácí vzdělávání. Považuje za potřebné lépe popsat formu pololetního přezkušování a podrobněji vymezit, co je možné považovat za závažný důvod a dostatečné podmínky pro povolení této formy vzdělávání. ČŠI hodnotila domácí vzdělávání na 1. stupni základních škol.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal (vlevo) se svým náměstkem Ondřejem Andrysem

Článek

Ministerstvo školství sdělilo, že plánuje aktualizaci metodického doporučení, které platí od roku 2007. Také v souvislosti s chystaným uzákoněním domácího vzdělávání i pro 2. stupeň, které navzdory negativnímu postoji ministryně Kateřiny Valachové (ČSSD) schválili poslanci.

Možné problematické přezkušování s rodičem

Loni v prosinci inspekce dotazníkem oslovila všechny školy, které mají v tomto režimu alespoň jednoho žáka. Bylo to 212 z asi čtyř tisícovek základních škol v republice.

V lednu a v únoru pak inspektoři na 54 školách osobně hodnotili pololetní přezkoušení, zúčastnilo se ho 470 žáků. Celkem se letos na 1. stupni touto formou vzdělává 1339 dětí.

Přestože se využití osobního portfolia žáka při přezkoušení doporučuje, nemělo by být jediným zdrojem hodnocení žáka v pololetí.
Česká školní inspekce

Na deseti školách posoudili inspektoři přezkoušení jako problematické. V sedmi školách obsah zkoušky neodpovídal školnímu vzdělávacímu programu. Někde chybělo systematické ověřování, takže některé předměty nebyly vůbec zkoušeny.

V některých rozhovorech zase spíše dominoval rodič, který se přezkoušení může účastnit, žák se příliš nezapojoval.

Organizace přezkoušení není vymezena

Dvě školy jako přezkoušení volily pouze rozhovor nad portfoliem, tedy materiály dítěte z domácí výuky. To inspektoři považovali za nedostatečné.

„Přestože se využití osobního portfolia žáka při přezkoušení doporučuje, nemělo by být jediným zdrojem hodnocení žáka v pololetí,” uvedla inspekce.

Individuální vzdělávání se povoluje, pokud jsou dány závažné důvody, a nemělo by být chápáno jako běžná alternativa k plnění povinné školní docházky.
Česká školní inspekce

Způsob organizace přezkoušení není nikde vymezen, stanovuje ho ředitel školy. Téměř tři čtvrtiny ředitelů všech škol s žáky v domácím vzdělávání by ocenilo nějakou doporučující metodiku, zjistila inspekce.

Povoluje ředitel

Domácí vzdělávání povoluje ředitel na základě žádosti rodičů, kteří musejí uvést závažné důvody a prokázat zajištění dostatečných podmínek pro výuku. Tři čtvrtiny rodičů tuto cestu zvolily, aby mohly volit jiné formy a metody vzdělávání, než nabízí běžná škola.

Zjistila to inspekce, která se dotazovala asi 300 rodičů, případně jiných vzdělavatelů. Závažnost důvodů posuzuje ředitel, přičemž 98,6 ředitele uvedlo, že nenastal žádný případ, kdy by žádost zamítli.

Sporné komunitní vzdělávání

Inspekce řešila rovněž situaci, kdy se žáci nevzdělávají doma, ale v komunitě jiných žáků. Vzdělavatelem pak bývá cizí člověk, někdy se za to vybírá určitý poplatek.

Inspekce upozorňuje, že tyto takzvané komunitní školy sice nejsou v rozporu se zákonem, ale neodpovídají plně myšlence individuálního vzdělávání.

„Individuální vzdělávání se povoluje, pokud jsou dány závažné důvody (tím je naznačen jeho výjimečný charakter), a nemělo by být chápáno jako běžná alternativa k plnění povinné školní docházky formou pravidelné účasti ve vyučování ve škole,” uvedla.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám