Článek
Nápad dětí zvítězil v projektu Lepší místo. Nábytek z dřevěných palet si školáci vyrobili sami. Prostor s výhledem na školní hřiště dostal novou izolaci a dlažbu. Zazelenal se. Bylinky budou používat kuchařky do pokrmů, které servírují v jídelně.
„To je paráda, pohodlný balkón. Já tady budu asi spát,“ pěly chválu malé školačky, které se přišly na novinku podívat. Jako první si učebnu vyzkoušeli prvňáčci během geometrie.
Ve třídě je vedro k zalknutí
„V září 2016 jsme se dozvěděli o projektu díky našim učitelkám a rozhodli jsme se, že se zapojíme. Téma bylo jasné, jak zlepšit prostor, kde žijeme. Myšlenek bylo spoustu, nakonec vyhrál nápad na přeměnu balkónu pro výuku,“ řekla žákyně 9. A, kde se myšlenka zrodila.
„Zkuste se v létě učit ve třídě, do které pere slunce. Vedro k zalknutí, klimatizace žádná. A to máme vnímat výklad učitele. Můžete se divit, že z nás žádné moudro nevypadne?“ vysvětlovala s úsměvem zástupcům pedagogického sboru, proč zatoužili po učebně na čerstvém vzduchu.
Koupit nábytek umí každý, sami jsme hoblovali, vrtali, šroubovali, podotkla. Podle učitelky Veroniky Zvolánkové, která se na přeměně podílela, však výuka naostro vypukne až na jaře. Je třeba doladit detaily. Natřít, smontovat.
Nábytek z dřevěných palet si školáci vyrobili sami.
„Učím dějepis, pro mě by bylo horší výklad hlasově utáhnout, ale určitě balkón využiju na skupinové práce. Hlavně ta prťata ve třídách naproti, kde bývá v červnu strašné vedro, si oddychnou,“ řekla Právu.
Počítá se, že se v netradiční třídě se dvěma slunečníky bude učit čtení, kreslení, dramatická výchova, cizí jazyky i péče o zeleň. S projektem přišla organizace Lepší místo.
„Začínali jsme jako mobilní aplikace. Když vidíte nepořádek, vyfotíte, snímek automaticky zamíří na nejbližší městskou část, která se začne problémem zabývat a dá vám vědět, jak to řeší,“ vysvětlil Právu Petr Steklý za Lepší místo.
Pak sehnali firemní partnery, jimž není lhostejné, jak vypadá jejich okolí, oslovili čtyři školy z Prahy 4. K dispozici bylo dvakrát 50 tisíc korun. Z každé školy se vybraly tři nejlepší návrhy, vítěz vzešel z hlasování veřejnosti a rozhodnutí odborné poroty.
Letos Lepší místo chystá druhé kolo svého projektu, při kterém chce zapojit všech 21 základních škol ve čtvrté části.