Hlavní obsah

Školám chybějí učitelé technických a odborných předmětů

Praha

Školy mají problém sehnat především učitele fyziky, IT nebo chemie. Na velké potíže narážejí střední odborné školy, když shánějí pedagogy pro technické předměty. Kvůli rostoucímu počtu dětí jsou někde problémy i s nedostatkem učitelek 1. stupně. S konkurencí soukromého sektoru se ředitelé potýkají i při shánění pomocného personálu. Vzhledem k výši mezd a životním nákladům bývá v Praze situace složitější než jinde.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ilustrační foto

Článek

Předseda Unie školských asociací ČR (CZESHA) Jiří Zajíček, který je ředitelem Masarykovy střední školy chemické, považuje prakticky za nemožné získat pro odborné technické předměty učitele s požadovanou kvalifikací.

Důchodci, studenti a lidé bez kvalifikace

„Asi největší průšvih jsou ajťáci. Sám jsem měl problém, když kolega odešel do soukromé sféry, protože potřeboval uživit rodinu. Musel jsem přijmout maturanta, který má znalosti v oboru, protože dělá správce sítě,” řekl.

Školy mohou přijmout nekvalifikovaného jen v nezbytných případech na nezbytně dlouhou dobu.

S podobnými problémy, které se týkají také strojírenství, elektrotechniky a odborných chemických předmětů, se podle Zajíčka potýká spousta průmyslových škol. „Školy dělají, co mohou. Snaží se udržet důchodce, co nejvíce to jde. Lepí to lidmi bez kvalifikace a shánějí i studenty. Je ale potřeba přijmout systémové opatření, které pomůže,” dodal.

Kvalifikovaný učitel musí mít vedle odborného také pedagogické vzdělání. Školy mohou přijmout nekvalifikovaného jen v nezbytných případech na nezbytně dlouhou dobu. Zajíček se přiklání k tomu, aby se požadavky na kvalifikaci zmírnily.

Růst platů příliš nepomůže

Vzhledem k tomu, jak vysoká je aktuálně poptávka po technicky vzdělaných pracovnících v komerční sféře, nemohou učitelské platy nabídkám soukromých firem konkurovat. Zářijový růst platů na tom nic nezmění. [celá zpráva]

Hlásí se mi samé češtiny, občanky, dějepisy. Těch je přehršel, ti se podle mě ani nemohou všichni uplatnit.
Renata Schejbalová, předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií

„Otázkou je, zda nevymyslet rozvojový program na podporu platů těchto odborníků,” řekl Zajíček. Uznal, že prosadit něco takového na vládní úrovni potřebuje odvahu. Mohly by protestovat jiné skupiny pedagogů.

Absolventi učitelsky zaměřené techniky nejsou

Poptávka je také po fyzikářích a chemikářích. Problémy pociťují i gymnázia, řekla předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová. Z vlastní zkušenosti ví, že u těchto aprobací si ředitelé nemohou příliš vybírat. „Hlásí se mi samé češtiny, občanky, dějepisy. Těch je přehršel, ti se podle mě ani nemohou všichni uplatnit,” poznamenala.

Varovala, že nejsou a ani nebudou k dispozici absolventi učitelsky zaměřených technických oborů. „Do budoucna budou učitelé těch technických předmětů chybět. Sbor by se měl plynule obměňovat a to se neděje,” uvedla.

Předsedkyně Asociace ředitelů základních škol Hana Stýblová doplnila, že pedagogické sbory obecně stárnou. S hledáním nových učitelů to podle ní mívají snazší školy v regionech, kde se nachází pedagogická fakulta. Její studenti do škol chodí na praxe a pak tam mohou zůstat.

Nedostatek kuchařek a uklízeček

Některé školy trápí i nedostatek dalšího personálu, jako jsou například kuchařky nebo uklízečky. Znovu jen obtížně konkurují vyšším výdělkům v soukromém sektoru.

„Ta práce může vyhovovat snad jen maminkám s dětmi, protože pracovní doba je přece jenom výhodnější než v restauracích. Platově jim ve srovnání se soukromníky nemám co nabídnout,” řekla Stýblová, která je ředitelkou ZŠ a MŠ Plzeň-Božkov.

Podle červnových statistik Úřadu práce ČR bylo v celé zemi 310 volných míst učitelů odborných předmětů a odborného výcviku, 390 míst pro jiné středoškolské pedagogy a učitele na 2. stupni ZŠ nebo konzervatořích a 432 míst pro učitele 1. stupně.

Nezaměstnaných pedagogů bylo více než volných míst, ale nemusela odpovídat požadovaná odbornost nebo bydliště.

Související články

Výběr článků

Načítám