Hlavní obsah

Školáci pomohou řešit konflikty, které se rozhoří mezi spolužáky

Základní škola Jeseniova v Praze 3 jako jedna z mála v republice testuje v pilotním provozu projekt vrstevnických mediací. Vybraní žáci druhého stupně prošli kurzem vedeným profesionálními mediátory, takže teď budou pomáhat řešit konflikty, jež se rozhoří mezi spolužáky. Mediace je způsob řešení sporů, jehož cílem je dohoda.

Foto: Lucie Fialová, Novinky

Vybraní žáci druhého stupně prošli kurzem vedeným profesionálními mediátory.

Článek

Podle zástupkyně ředitelky Gabriely Babušové problémů přibývá. „Po covidu a s příchodem dětí z Ukrajiny registrujeme značný nárůst problémů především na prvním stupni. Jedna metodička školní prevence nám už nestačí,“ krčí rameny.

Děti se dohadují kvůli místům v lavicích, příspěvkům na sociálních sítích, že někdo někomu něco sebere. Řeší se i daleko závažnější prohřešky, kvůli nimž už dětští mediátoři musejí kontaktovat dospělého.

Ostrý provoz projektu od září

„Naučili jsme se, jak se chovat, jak řešit problémy, jak si o tom povídat, a je to fakt super,“ svěřila se nedávno Novinkám sedmačka Sofia.

Ministerstvo školství chystá opatření ke zlepšení duševního zdraví dětí

Věda a školy

„Rád zkouším nové věci,“ vysvětlil chlapec sedící vedle ní, proč se do projektu, jehož se účastní dvanáct dětí, zapojil. „Člověku to pomůže zlepšit komunikaci, řešit spory,“ přemýšlí s tím, že sám naštěstí úplně ostré půtky s někým blízkým nezažil.

„Dozvěděla jsem se spoustu věcí, které jsem dřív netušila,“ doplnila Karolína ze šesté třídy, která se už těší, až nabyté vědomosti využije v praxi.

Škola chce ostrý provoz spustit v září. Fungování musí ještě doladit. „My dospěláci velmi často nedokážeme spory mezi dětmi odhalit. Ty za námi mnohdy přicházejí, když už jsou rozjeté. A ne všechno nám chtějí říct. Proto jsme využili nabídky vrstevnických mediací, právě vrstevník může být vhodnou vrbou, které se dítě svěří,“ míní zástupkyně ředitelky.

„Správně se pohádat“

Sama zástupkyně ředitelky Babušová ve škole působí 23 let a nový projekt vnímá jako prostředek, jenž naučí děti i správně se pohádat.

Foto: Lucie Fialová, Novinky

Během kurzu zkoušeli budoucí školní mediátoři různé situace, které by mohli řešit.

Lektorku Evu, která svoje vědomosti školákům předávala, až překvapilo, jak byli její svěřenci šikovní a vnímaví. „Bála jsem se, že některé techniky pro ně můžou být abstraktní a těžké na pochopení, ale nakonec mi přijde, že se je dokážou naučit a vycítit líp než mnozí dospělí,“ ocenila je.

Podle jejího kolegy Maxe je důležité nejen vědět, jak půtky řešit, ale také jak jim předcházet. I to se děti dozvěděly. S Evou se zná z právnické fakulty, kde se potkali na předmětu vyjednávání a mediace. Účastnili se soutěže v mediaci, kde si jich všimla Michela Kopalová, mediátorka, která vrstevnické mediace odstartovala v Ústeckém kraji, a zapojila je do vzdělávání školáků.

Nárůst počtu konfliktů mezi žáky, z nichž některé se dostaly až ke zřizovateli, tedy Praze 3, potvrzuje i místostarosta Filip Málek. „Zjistili jsme, že problém byl v komunikaci, a tak jsme začali hledat mediátory,“ přiblížil cestu projektu do školy.

Praha 3 jej chce podpořit i v příštích letech a nabídnou dalším školám. O jiných městských částech v metropoli, kde by vrstevnické mediace fungovaly, neví.

Měli by bránit šikaně, ale nemají čas. Musí učit

Domácí

Výběr článků

Načítám