Článek
Reklama, design, internet, architektura, TV a rozhlas, tisk, hudba, film, trh s výtvarným uměním. Už jen letmý výčet oborů spadajících do kreativního průmyslu umožňuje představit si jejich značnou tvůrčí i ekonomickou sílu a přínos řadě dalších odvětví.
Kreativní průmyslová odvětví se v posledním desetiletí stávají stále důležitější oblastí všech vyspělých ekonomik Evropské unie i světa s významným podílem na národních i globálním HDP.
Evropské fondy nabízejí podporu
Podpoře rozvoje kreativních a kulturních odvětví v České republice z evropských fondů je věnován seminář, který proběhne ve čtvrtek 8. prosince od 14.00 na Nové scéně Národního divadla v Praze.
Seminář pořádá Institut umění – Divadelní ústav ve spolupráci s ProCulture a Britskou radou v Praze a je určen především profesním oborovým organizacím, tvůrcům, živnostníkům a podnikatelům v kreativních oborech, zástupcům obcí a měst a krajů a pracovníkům státní správy, kteří mají evropské fondy ve své působnosti.Vstupné je zdarma. Zájemci o účast se mohou registrovat na www.culturenet.cz
Podpora kreativity je podmínkou rozvoje
„Je třeba, aby se u nás aktivizovali lidé pracující či podnikající v kreativních oborech. Aby o sobě dali vědět a artikulovali své zájmy také směrem k evropským fondům na příští období,” uvedla Eva Žáková, vedoucí Institutu umění. A Marta Smolíková, ředitelka ProCulture, dodává: „Kreativita je významným ekonomickým vstupem a v budoucnu budou prosperovat jen ty země, které vytvoří podmínky, v nichž se bude kreativita rozvíjet co možná nejvíce.
Kompenzace úbytku pracovních míst
Mnoho členských států EU včetně některých nových členských zemí využívá evropské fondy na podporu projektů právě z oblasti kreativních odvětví průmyslu již ve stávajícím období. Mimo jiné proto, že tato odvětví jsou obecně vnímána jako možné řešení problému úbytku pracovních míst v tradičních výrobních odvětvích kvůli jejich stěhování do zemí s levnější pracovní silou.