Hlavní obsah

Šéfka jihočeské firmy roku nejprve šila doma

Tábor

Denně dvě tuny látek projdou rukama expediční pracovnice táborské textilní firmy Unuodesign, která letos zvítězila v jihočeském kole soutěže Firma roku. Vyrábí dětské oblečení a látkové pleny. Funguje dva roky, má přes 40 zaměstnanců a využívá i sedmi externích dílen. Její majitelka Petra Plemlová (31) začínala doma, když po nemoci manžela musela uživit své čtyři děti.

Foto: archív Petry Plemlové

Petra Plemlová, šéfka jihočeské firmy roku

Článek

Plemlová nejprve občas něco prodala přes internet, ale zlom nastal, když odjela na Vánoce za rodiči do Krnova.

„Podnikání vzniklo na podhoubí nešťastného manželství, kdy můj manžel psychicky onemocněl a zničil nám celý byt. Když jsem zůstala se čtyřmi dětmi a třicetitisícovou hypotékou sama, účty prázdné, jen s mateřskou, tak moje zákaznice, kterým říkám unuačky, udělaly sbírku. Posílaly nám jídlo, oblečení, složily se mi na pračku, ledničku, přijely pomoci uklízet. Zachránily nás,” uvedla Plemlová.

Rodina se odstěhovala do ložnice 3x3 metry, ze zbytku bytu se stal expediční sklad. Látky nejdřív Plemlová stříhala na zemi, než si mohla koupit stůl. Doma zbyly zničené látky, jejichž rohy byly v pořádku, z nich začala šít látkové pleny. Založila i nadační fond, matkám posílá látkové pleny. Lze tak podle ní za dva roky ušetřit až 50 tisíc korun. Zapojila i jiné výrobce těchto plen.

Šít se Plemlová, jež si první peníze vydělala jako kamelotka novin v první třídě, naučila jako pětiletá od sousedky, prvorepublikové švadleny. „Maminka mě naučila vyšívat, háčkovat, plést. Máma zůstala sama se třemi dětmi a také šila na kšeft, pomáhali jsme jí, ruční práce jsem uměla odmalička,” řekla.

Vzory na látkách si vymýšlí sama, poté je nechává tisknout. Než se dostane nový kus do výroby, vznikne 200 prototypů. Kolekce testuje majitelka na vlastních dětech a její desetiletý syn stříhá firemní videa. Plemlová vytváří i videa s návody na šití a píše vlastní blog o šití.

Chybí větší výrobní kapacity

Firma, již čeká meziroční nárůst obratu o 160 procent na 45 miliónů korun, prodává výrobky přes dva e-shopy, v jednom látky pro děti do tří let a ve druhém dětské oblečení a látkové pleny.

Většina zboží míří do Česka, desetina do západoevropských zemí i Rumunska, ale velkoobchodníky zatím firma odmítá. Chybí jí větší výrobní kapacity. Loni měla podle výroční zprávy obrat 17 miliónů a provozní zisk 164 tisíc korun. Mzdy švadlen meziročně stouply o 23 procent na 16 000 Kč. Plemlová zvažuje firemní školku, zaměstnanci mají zdarma výuku angličtiny.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám