Článek
Experimentální aplikace, jejíž vývoj pokračuje, se nyní na některých školách zkouší v pilotní verzi, jak informovali v úterý autoři aplikace z projektu Odpovědné občanství.
Umělá inteligence učitele nenahrazuje, ale pomáhá zvýšit zájem žáků, dělá hodinu interaktivní a rozvíjí digitální kompetence dětí
Program DigiHavel je vhodný pro druhý stupeň základních škol, víceletá gymnázia a střední školy.
„Občanská výchova je důležitý předmět, který si společnost nemůže dovolit podceňovat, přestože se to na školách mnohdy děje,“ uvedla autorka projektu DigiHavel Alena Reslová.
Učitelé dějepisu a cizích jazyků se mohou zapojit do metodických kabinetů
Poukázala na to, že výuku v posledních dvou letech omezovala pandemie covidu-19. Učitelé občanské výchovy si podle Reslové také často stěžují na to, že jim do výuky chybějí kvalitní materiály.
Umělá inteligence skrz digitální osobu? Ve školách nezvyk
DigiHavel je umělá inteligence, se kterou si žáci mohou povídat pomocí digitálního okna. Podle autorů projektu jde o první širší využití umělé inteligence prostřednictvím digitální osoby v českých školách.
Aplikace má pomoct žákům pochopit význam hodnot jako demokracie, právní stát a lidská práva, rovněž je má učit kritickému myšlení a práci s informacemi z různých zdrojů, tedy i s těmi zavádějícími.
„Tři výukové bloky jsou připraveny hravou a interaktivní formou, mají být zábavou a zážitkem, kdy žáci hodinu spoluvytvářejí a nejsou jen pasivními příjemci informací,“ vysvětlila Reslová. Půjde podle ní o komunikaci a debaty v malých i větších skupinkách, pohyb po třídě a práci s představivostí a kreativitou.
Pedagogická fakulta UK představila aplikaci pro tvorbu skript a výuku
Výukové bloky obsahují devět různých aktivit a využívají didaktické principy vypracované ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity v Brně.
„Umělá inteligence DigiHavel učitele nenahrazuje, ale pomáhá zvýšit zájem žáků, dělá hodinu interaktivní a rozvíjí digitální kompetence dětí,“ podotkl Radim Štěrba z katedry občanské výchovy brněnské pedagogické fakulty.
„Když jsme projekt na vybraných školách pilotovali, byli jsme při kontrole dat mile překvapeni zjištěním, že si žáci po večerech a mimo výuku sami zkouší s DigiHavlem chatovat,“ doplnil vývojář aplikace Jan Tyl.
Aplikace je zastřešená projektem Odpovědné občanství, který se snaží zvýšit kvalitu občanského vzdělávání ve výuce. Za pomoc s přípravou aplikace její autoři poděkovali Knihovně Václava Havla a jejímu řediteli Michaelu Žantovskému.