Hlavní obsah

Rychlé tempo změn vyžaduje všeobecné vzdělání

Orientace na učňovské a odborné střední vzdělávání, kterou prosazuje ministerstvo školství, není podle některých odborníků tou správnou cestou. Rychlé tempo změn, k nimž v posledních letech ve společnosti dochází, vyžaduje všeobecné vzdělání umožňující na tyto změny flexibilně reagovat.

Foto: Profimedia.cz

Všechny školy by měly být stejně dobré.

Článek

Názor zazněl v panelové diskuzi v rámci Pražského studentského summitu, což je celoroční vzdělávací projekt pro studenty středních i vysokých škol.

Absolventům chybí všeobecné vzdělání

Jana Straková z Ústavu rozvoje vzdělávání při Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze připomněla, že v Česku je v mezinárodním srovnání nyní vysoký podíl odborně vzdělaných lidí. "Cíl omezovat přístup mladých lidí ke vzdělání je poněkud kuriózní. Odborné vzdělání je velmi specializované a jeho absolventům chybí všeobecné vzdělání," uvedla.

Ministerstvo prý podléhá zaměstnavatelům

Ministerstvo vedené Marcelem Chládkem (ČSSD) podle ní podléhá lobby zaměstnavatelů a představitelů odborných škol. "Je to bezprecedentní a skandální, to zacílení mi připadá nebezpečné. Zaměstnavatelé uvažují krátkodobě. Sami v soukromých rozhovorech připouštějí, že jim nezáleží na tom, co bude s těmi pracovníky, až oni třeba přesunou továrnu dále na východ," doplnila.

Setrvání v oboru je výjimkou

Obdobný postoj vyjádřil Bohumil Kartous ze sdružení EDUin, které se dlouhodobě věnuje problematice vzdělávání. Nyní je podle něj spíše výjimkou, aby absolvent školy zůstal v tomtéž oboru dlouhodobě. Není ani jasné, jak bude vypadat společnost za několik desítek let, kdy se současní středoškoláci budou stále pohybovat na pracovním trhu. "Evidentní je, že změny se dějí, musíme na ně být připraveni. A k tomu potřebujeme všeobecné vzdělání," poznamenal.

Vzdělání by mělo kultivovat

Někdejší prorektor pro rozvoj Univerzity Karlovy Stanislav Štech, který je nyní členem týmu poradců premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD), zdůraznil, že příprava na profesní život není jediným účelem vzdělání. To by podle něj mělo také sloužit ke kultivaci jedince, aby lidé nebyli manipulovatelní a byli schopni kvalifikovaně rozhodovat o svém životě. Krokům ministra školství Chládka podle něj chybí jasná koncepce. "Ministerstvo školství charakterizuje naprostá nesystematičnost a chaotičnost," upozornil Štech.

Všechny školy stejně dobré

Stejně jako vedení resortu odborníci poukázali na nerovný přístup ke vzdělání. Vzdělání dětí je v současnosti velmi závislé na úrovni vzdělání a socioekonomickém postavení rodičů. Napravit tento stav je jedním z hlavních témat ministerské Strategie 2020.

Straková připomněla, že nyní se rodičům už při nástupu dětí do základní školy doporučuje, aby školu pečlivě vybírali. "Měli bychom daleko více směřovat k tomu, aby všechny školy byly stejně dobré a nemuselo se mezi nimi vybírat," zdůraznila.

Související témata:

Výběr článků

Načítám