Hlavní obsah

Rozhýbejte děti v hodinách, vyzývá inspekce. Dělá to jen pětina škol

Jen pětina českých základních a středních škol se snaží děti rozpohybovat i v jiných předmětech, než je pouze tělesná výchova. Uvedl to ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal, podle něj je přitom žádoucí se pohybovat i při výuce angličtiny nebo matematiky. Fyzička dětí je totiž stále horší a má vliv i na duševní zdraví. Inspekce označuje nedostatek pohybu v hodinách za jedno z největších rizik, která ovlivňují zdravý vývoj žáků.

Foto: Envato

Děti ve třídě, ilustrační foto

Článek

Podle Zatloukala má zhruba každá desátá škola pohyb jako součást své kultury a může být příkladem pro ostatní. Pětina škol ten pohyb alespoň nějakým způsobem do hodin mimo tělocvik zařazuje, ale právě jen desetina škol se tomu věnuje naplno.

„Pro řadu žáků je škola jedinou příležitostí, aby se s pohybovými aktivitami seznámili,“ řekl Zatloukal na čtvrteční tiskové konferenci k tomuto tématu.

„Podle Světové zdravotnické organizace se má alespoň hodinu denně hýbat každé dítě. U nás to splňuje maximálně 30 procent dětí. Rozevírají se nůžky mezi dětmi z ambiciózních rodin, které sportují velmi často, a dětmi, které se ke sportu nedostanou,“ uvedla Jana Havrdová, viceprezidentka hospodářské komory a předsedkyně nadačního fondu Aktivní Česko.

Alarmující výzkum: Běžné děti v 90. letech měly lepší fyzičku než dnešní mladí sportovci

Věda a školy

„Regiony s nižším socioekonomickým statusem mají horší dostupnost kroužků, sportovišť, rodiče mohou mít problém převézt dítě do školy na kroužek, protože to může mnohdy znamenat cestu několik desítek kilometrů,“ popsala Havrdová. Role školy je potom zcela zásadní.

„Děti mají dvakrát týdně 45 minut tělesné výchovy, reálně stráví pohybem méně. Dostaneme se tak na hodinu pohybu za týden, to je hrozně málo,“ uvedl Jan Cacek, děkan Fakulty sportovních studií Masarykovy univerzity v Brně.

Příklady, jak dostat pohyb do jiných hodin

Řečníci se na tiskové konferenci shodli, že je nutné pohyb dostat i do ostatních vyučovacích hodin.

„Není to podmíněno penězi ani tím, že by se učitelé museli extra vzdělávat,“ řekl Zatloukal s tím, že inspekce poskytuje školám metodiku, jak pohyb do škol zavádět.

Zazněly konkrétní příklady: při výuce cizího jazyka se vydat do města a tam trénovat slovíčka, v hodině informatiky se protáhnout, během velké přestávky „povinně“ odložit mobilní telefony a jít ven.

K pohybu mohou ve škole lákat i plakáty s informacemi, např. že vyšlápnutím jednoho schodiště děti „spálí“ gram tuku. Školy mohou pořádat i soutěže, třeba právě ve vybíhání schodů nebo počtu ušlých kilometrů, v dnešní době je dokáže měřit každý mobilní telefon. Ideální je také nenechat se do školy přivážet rodiči v autě a raději na vyučování dojít nebo dojet na kole.

Kuchařky, školníci i školní psychologové si polepší jen o pět procent, řekl Bek

Domácí

Na jaře vláda schválila národní koncepci podpory pohybu dětí, za dva roky pak proběhne další průzkum fyzické zdatnosti dětí. Stejný průzkum před dvěma lety vykázal alarmující výsledky.

„Zjistili jsme vysoký podíl dětí, které jsou ve všech pohybových schopnostech v rizikové úrovni, těch máme deset až patnáct procent. Dramaticky je ohrožuje obezita, kardiovaskulární choroby, ale i řešení běžných situací dne jako vyjít schody nebo odnést těžší věc. Děláme vše pro to, abychom to změnili,“ dodal Zatloukal.

Vydali rovněž doporučení pro mateřské školy, právě tam by se podle řečníků mělo s pohybem začínat.

Všechny základní a střední školy už teď mohou využít elektronický systém, který vznikl spolu se zmíněným testováním žáků. V něm si mohou samy vést evidenci o tom, jak se fyzická zdatnost jejich studentů vyvíjí v čase.

Středoškoláci byli překvapení, že mít sex se 14letou dívkou je vždy trestné

Domácí

Generace Z plýtvá potravinami a špatně třídí odpad, ukázal výzkum

Věda a školy

Výběr článků

Načítám