Článek
„Cílem je především usnadnit školám přípravu a přechod na nové vzdělávací programy a dodat jim maximum informací o možných inovacích nebo zkušenostech odborníků ze vzdělávací oblasti. Máme připravenou řadu skupinových i individuálních vzdělávacích akcí, materiálů a informačních zdrojů, které českým školám zdarma poskytneme,“ uvedl šéf NPI Ivo Jupa.
Hlavními rozcestníky osvěty budou tzv. metodické kabinety, které na 35 místech napříč republikou představují platformu pro učitele všech typů škol a další odborníky. Aktivní členové si zde prohlubují své dovednosti, diskutují o formách výuky a vyměňují si zkušenosti a pracovní postupy včetně tvorby podkladů k učení.
„Kabinety jsou významným prostředníkem mezi školami a ministerstvem školství, úzce spolupracují s dalšími vzdělávacími institucemi, jako jsou pedagogické fakulty, vzdělávací centra a odborné asociace,“ uvedl Matěj Bulant z NPI, kde vede odbor Kurikula odborného vzdělávání, kariérového poradenství a dalšího vzdělávání.
Nedostatečnou připravenost prvňáků na školu pozoruje 80 procent učitelů, upozorňuje inspekce
V rámci kabinetů se připravuje na 10 500 akcí včetně workshopů, intervizí, seminářů, webinářů, kolegiálních hospitací nebo kolokvií. Zapojit se mohou všichni učitelé.
Na minimálně pět stovek škol zamíří další přímá podpora v podobě průvodců, kteří nejprve zmapují situaci ve škole v oblasti výuky a pak navrhnou, jaké změny mohou promítnout do svých školních vzdělávacích programů.
Povinně od září 2027
„Do první vlny podpory se přihlásilo přibližně 50 škol z celé ČR, ve kterých aktuálně probíhá mapování. Následně průvodce navrhne balíček služeb k inovaci školního vzdělávacího programu připravený na míru potřebám dané školy,“ upřesňuje Matěj Bulant. Tento typ podpory klade důraz na samostatné vyhodnocování pokroku danou školou.
Zároveň bude k mání řada on-line projektů včetně moderovaných diskuzí a nových vzdělávacích materiálů, které mají posílit výuku zaměřenou na zvyšování klíčových kompetencí u dětí.
Učitelé dětí z ghett mají dostat tisícovky navíc
„Pro každý očekáváný výsledek učení plánujeme nalézt tři až pět otevřených vzdělávacích zdrojů nejrůznějších forem, jako jsou například pracovní listy, videa, zvukové záznamy, zdroje obsahující využití mobilní aplikace, interaktivní prezentace a výukové hry, hybridní učebnice nebo zdroje využívající umělou inteligenci,“ doplnil Bulant.
Vše bude k dohledání na webu a do konce roku 2024 bude obsahovat prvních 300 podkladů.
Revize rámcových vzdělávacích programů spěje do finálního stadia. Nyní o jednotlivých změnách ve výuce diskutují odborníci ministerstva školství, ministr pak rozhodne o definitivní podobě revize RVP. Hlavním cílem změn je posílit kompetenční vzdělávání dětí a ubrat od biflování příliš mnoha znalostí.
Od září 2025 už budou školy moci podle nových pravidel vyučovat v prvních a šestých třídách. Povinně budou muset školy upravené RVP zařadit do výuky v první a šesté třídě od září 2027.