Článek
Solar Impulse 2 odstartoval v 7:12 hod. místního času (4:12 EČ). Zamířil směrem na Maskat v Ománu, což je nejkratší část celé cesty, která potrvá asi deset hodin.
V kabině jednomístného stroje seděl pilot a podnikatel André Borschberg, který se bude v řízení střídat při mezipřistáních se svým partnerem, psychiatrem Bertrandem Piccardem.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Trasa je rozdělena do 12 etap, vede přes Indii, Barmu Čínu a USA a překonává vzdálenost 35 000 kilometrů. Stroj poletí průměrnou rychlostí mezi 50 a 100 kilometry za hodinu v maximální výšce 8500 metrů. Do Abú Zabí by se měl vrátit ke konci července nebo počátkem srpna.
Stroj je vylepšenou verzí letadla Solar Impulse 1, které oba průkopníci létání na sluneční energii vyzkoušeli při přeletech nad Evropou, Afrikou a USA a dosáhli s ním řady rekordů.
Letoun, který pohánějí čtyři elektromotory, má rozpětí křídel 72 metrů, což je více, než má Boeing 747. Váží ale jen 2,3 tuny, tedy asi jako větší osobní automobil. Kabina je malá, má jen 3,8 krychlového metru, uvedla BBC.
Vylepšená verze má 17 248 fotovoltaických článků, které nabíjejí lithiové baterie. Bez nich by stroj nebyl schopen letět v noci, což je nezbytné při přeletech obou oceánů.
Celý podnik podle obou Švýcarů zajišťuje 130 lidí. Z nich 65 bude s oběma letci cestovat kolem světa a zajišťovat logistiku, zbylých 65 bude v Monaku v kontrolním středisku.