Ředitel táborské zoo si nechal naklonovat psa plemene cane corso

Naklonovat psa plemene cane corso nechal chovatel tohoto plemene, ředitel táborské zoo a vystudovaný genetik Evžen Korec. Naklonován byl v USA. Dvouměsíční štěně přiletělo do Prahy začátkem září a nyní je v karanténě. Jde o prvního naklonovaného psa ve střední Evropě. Proces vyšel na dva miliony korun.

Foto: Evžen Korec

První naklonovaný pes ve střední Evropě Aristocrat Korec Corso II.

Evžen Korec nechal naklonovat svého největšího šampiona jménem Aristocrat Korec Corso, který sbíral na výstavách jednu cenu za druhou. Narodil se v roce 2017 a letos bohužel uhynul na selhání srdce. I když Korec jeho klon plánoval, náhlá smrt ho zaskočila. Přesto mu hned po smrti odebral části kůže, které jsou pro klonování zásadní, a zamražené je odeslal do specializované laboratoře v Anglii, kde proběhla kultivace buněk. Samotné klonování začalo pak v březnu v USA.

Nyní je na světě malá kopie šampiona. Dvouměsíční štěně Aristocrat Korec Corso II. už je v Praze v chovatelské stanici. Je zdravé, pobíhá i venku v ohraničeném výběhu. Několik týdnů musí zůstat v karanténě, protože jde o laboratorní zvíře, které je zatím bez imunity.

Foto: Evžen Korec

První naklonovaný pes ve střední Evropě Aristocrat Korec Corso II.

„Klonování je biologický zázrak, umožňuje vznik identického jedince. Při tomto procesu se z buněk kůže nakultivuje tkáňová kultura a mikromanipulací se místo jádra vajíčka zárodečné buňky implantuje jádro buňky kůže jedince, které se klonuje. Vznikne tak identická kopie klonovaného zvířete,“ popsal proces klonování psa Evžen Korec.

Štěně odnosila fena úplně jiné rasy. Stejná rasa totiž v tomto případě není podmínkou, zásadní je, aby byla fena stejné velikosti jako klonovaný pes. „Je to velmi složitý proces, který se ne vždy podaří. V tomto případě to vyšlo,“ dodal Korec. Celý proces klonování šampiona vyšel na téměř 2 miliony korun. „Jen vlastní klonování vyjde na 50 tisíc dolarů a další peníze stojí převoz letadlem,“ uvedl Korec.

Anketa

Nechali byste si naklonovat svého mazlíčka, kdyby to bylo ve vašich finančních možnostech?
Ano
33,1 %
Ne
66,9 %
Celkem hlasovalo 8469 čtenářů.

Naklonování prvního psa ve střední Evropě souvisí s vědeckým výzkumem prováděným táborskou zoologickou zahradou a zaměřeným na studium genů souvisejících s délkou života. Cílem projektu je zjistit, čím je délka života ovlivněna na molekulárně-genetické úrovni. Výzkumná skupina z táborské zoologické zahrady ve spolupráci s Ústavem molekulární genetiky Akademie věd ČR objevila a jako první na světě popsala u psů plemene cane corso čtyři geny, které souvisí s dlouhověkostí. Nyní ověřuje, zda se tyto geny dlouhověkosti nachází i v genomu dalších psích plemen. Cílem výzkumu je zásadně prodloužit život psů.

Za vůbec první úspěšně klonované zvíře se považuje ovce pojmenovaná Dolly, kterou v roce 1996 přivedli na svět skotští výzkumníci. Informovali o tom až v následujícím roce. Dolly se stala velkou mediální hvězdou. Uhynula v roce 2003 a její vycpané tělo je v současnosti vystaveno v Národním skotském muzeu.

Pět živořících vlků z Prahy našlo domov v táborské zoo