Článek
Závada se vyskytla na ventilu na druhém (horním) stupni nosné rakety Atlas V, která měla vynést vesmírnou loď na oběžnou dráhu, uvedl výrobce rakety, kterým je společný podnik Boeingu a Lockheed Martin United Launch Alliance (ULA).
„Na vině je problém na kyslíkovém ventilu na stupni Centaur (druhý stupeň rakety Atlas V – pozn. red.). Posádka opouští kabinu kosmické lodě,“ doplnil v noci na síti X odborník na kosmonautiku Michal Václavík z České kosmické kanceláře a pražského ČVUT. Raketa měla v úterý odstartovat ve 4:34 SELČ.
Start nosné rakety Atlas V s první pilotovanou misí Boe-CFT se dnes neuskuteční. Odpočet ke vzletu plánovaném na 04:34:14 SELČ byl přerušen letovým ředitelem v čase T mínus 2 hodiny. Na vině je problém na kyslíkovém ventilu na stupni Centaur. Posádka opouští kabinu kosmické lodě. pic.twitter.com/Pc3mZH4UqW
— Michal Vaclavik (@Kosmo_Michal) May 7, 2024
„Prioritou NASA je bezpečnost,“ okamžitě zareagoval na prohlášení ULA šéf amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) Bill Nelson.
Ve stepi v Kazachstánu přistál modul s trojicí astronautů
Další pokus o start nejdříve v noci na sobotu
Start se podle prvního Nelsonova vyjádření uskuteční, „jakmile budeme připraveni“. Agentura Reuters nejprve uvedla, že byl dlouho očekávaný první zkušební let nového modulu Starliner odložen „nejméně o 24 hodin“.
Nakonec dojde k odkladu nejméně o čtyři dny.
NASA, @BoeingSpace, and @ULALaunch are targeting no earlier than Friday, May 10, for launch of the agency’s Boeing Crew Flight Test to the @Space_Station, pending resolution of the technical issue that prevented the May 6 launch attempt: https://t.co/T31H0pMqFA pic.twitter.com/HNoNic3d7Q
— NASA Commercial Crew (@Commercial_Crew) May 7, 2024
„Zkoušky samoregulačního elektromagnetického ventilu na rozvodu kapalného kyslíku na stupni Centaur si vyžádají více času. Start nosné rakety Atlas V s lodí Starliner se tak uskuteční nejdříve v pátek 10. května (což již bude 11. května SELČ),“ vysvětlil Václavík na síti X s odkazem na informace od NASA a Boeingu.
Šéf ULA Tory Bruno prozradil, že ventil kontrolující tlak paliva slyšitelně „bzučel“. Stejného zvuku si technici všimli i při předchozích misích bez posádky, v souladu s přísnějšími pravidly pro let astronautů ale tentokrát řídící středisko let odložilo.
Šance konkurovat firmě SpaceX
V případě úspěchu by získal americký výrobce letecké techniky šanci konkurovat společnosti SpaceX, která dosud pro americký vesmírný program zajišťovala veškeré starty astronautů z domácího území.
Úkolem astronautů během prvního testovacího letu bude mimo jiné otestovat ruční ovládání plavidla, které je jinak navrženo k plně automatickému letu. Astronauti mají na ISS zůstat asi týden, než se vrátí na Zemi a přistanou s pomocí padáku v poušti na jihozápadě USA.
Mise, jejíž náklady za roky vývoje a po dlouholetých odkladech testovacích letů překročily stanovený rozpočet o více než miliardu dolarů, je předstupněm pro schválení kosmického plavidla pro pravidelné komerční lety.
Boeing, který se v sektoru letecké dopravy potýká s četnými krizemi, se se Starlinerem pokouší konkurovat společnosti SpaceX a jejímu modulu Crew Dragon. Ten je od roku 2020 jediným prostředkem, jak dostat astronauty NASA z amerického území na oběžnou dráhu.
Vesmírná loď Starliner se vrátila na Zemi
Při prvním testovacím letu bez posádky v roce 2019 se nepodařilo Starliner vynést na správnou oběžnou dráhu, a tak ani nezakotvil u ISS. Později musel výrobce řešit potíže s padáky, zpomalujícími přistání lodi.
Americký vesmírný úřad NASA se snaží vytvořit široké portfolio soukromých společností, které pro něj budou vynášet astronauty do vesmíru. Komerční plavidla posádky dopraví nejen na ISS, ale do budoucna i v rámci programu Artemis na Měsíc, a nakonec podle nejambicióznějších plánu i na Mars.