Článek
Vedle nedostatku lidí se ale tyto firmy potýkají i s překážkou v podobě chybějících kvalitních ubytovacích kapacit pro pracovníky dojíždějící ze vzdálenějších okresů nebo ze zahraničí.
„Především automobilky, ale i jejich subdodavatelé jsou koncentrováni na poměrně malém území, což s sebou nese bohužel i nevýhody. Pro tyto firmy je obtížné zajistit výrobu lokálními lidskými zdroji, a proto jsou nuceny dovážet pracovníky z nejrůznějších částí země,“ vysvětluje Adrian Suchánek z pracovní a personální agentury Wincott People.
Obrovská absorpční schopnost automobilek a jejich subdodavatelů, pokud jde o pracovní sílu, je patrná ve všech regionech, v nichž tyto firmy působí. Například v okolí Mladé Boleslavi, kde hraje prim největší česká automobilka Škoda Auto, nelze sehnat v okruhu 50 km dostatek vhodných pracovníků.
Proto je třeba svážet zaměstnance nejen do Mladé Boleslavi, ale i do pobočného závodu Kvasiny v Královéhradeckém kraji. Podobně chybějí lidé i na Liberecku, kde působí navázané subdodavatelské firmy. Obecně automobilovému průmyslu chybí 4000 lidí. [celá zpráva]
Průmyslové zóny ubytovny nemají
Obdobná situace je také na Kolínsku, kde vytváří poptávku po pracovnících automobilka TPCA, i na Ostravsku, kde jsou další velké automobilky Hyundai a Kia.
V plzeňském regionu působí zase mnohé německé subdodavatelské firmy, které těží z logistické propojenosti této lokality s Německem.
Situaci s ubytováním komplikuje fakt, že automobilky často budovaly své provozy na „zelené louce“, tedy v oblastech, kde neexistovaly žádné ubytovací kapacity a s nimi spojená infrastruktura.
Výsledkem je, že nedostatek ubytovacích kapacit začíná firmy vážně omezovat při náboru nových pracovníků.
Firmy musí situaci řešit
Při absenci státem podporovaného nájemního bydlení se tak zvyšuje tlak na samotné podniky, aby ubytování a dopravu zaměstnanců řešily ve vlastní režii. Ve dnešní době nedostatku pracovníků na to už podle Suchánka nemohou rezignovat.
Jak Novinky informovaly, není v této souvislosti bez zajímavosti, že Slováci odcházejí do ČR pracovat méně než dříve. Některé tamní oblasti jsou navíc zajímavé pro Čechy. „Například lokalita Lozorno, která je z jižní Moravy v dobré dojezdové vzdálenosti,” uvedl Tomáš Surka z personálně-poradenské společnosti McRoy Czech. [celá zpráva]