Hlavní obsah

Proti předvánočnímu stresu na pracovišti pomůže pochvala a úspěch

Novinky, kil

Předvánoční čas bývá kromě jiného i významným zdrojem stresu, kterým trpí většina lidí. V práci se hromadí povinnosti, které je potřeba splnit do konce roku, do toho blázinec doma, a dárkové šílenství v přeplněných nákupních centrech. Jaký dopad má stres na zaměstnance a manažery a jak mu nepodlehnout na pracovišti?

Foto: Profimedia.cz

Při zásadních změnách u pracovních týmů dochází k výrazné změně chování.

Článek

Z psychologické analýzy, kterou provedla společnost Engage Hill v rámci projektu Balance management, vyplynulo, že se u zaměstnanců při déle trvajícím stresu zvyšuje soutěživost a snižuje kvalita spolupráce.

„Zjistili jsme, že při zásadních změnách u pracovních týmů najednou dochází k výrazné změně chování. Zvyšuje se soutěživost a sebeprezentace, lidé začínají mnohem méně spolupracovat. V momentě, kdy se situace stabilizuje, se do týmů znovu navrací dříve převažující kooperativní model chování,“ popisuje závěry analýzy Egita Renovica, HR ředitelka společnosti Engage Hill.

Lékem na stres je úspěch

Lékem proti zvýšenému stresu na pracovišti je podle odborníků úspěšnost. „Úspěchem je jednoznačně i ocenění od ostatních lidí. Zajímejte se proto více o své kolegy. Když uděláte radost ostatním, začnete se sami cítit platnějšími a úspěšnějšími, což váš stres dokáže dočasně potlačit. Před Vánoci to platí obzvlášť, čím vypjatější situace, tím více empatie je třeba,“ doporučuje Filip Brodan, ředitel společnosti Engage Hill.

Nedržte to v sobě

Dalším pomocníkem při zvládání stresu je sdílení svých pocitů s kolegy. Mnoho lidí se podle Brodana ve stresu uzavírá do sebe, čímž se okrádají o porozumění ostatních. Pokud je člověk sám ponořen do vlastního problému, nalezne řešení velmi těžko. Někdy se stačí „vypovídat“ a pouhým pojmenováním problému a získáním jiného úhlu pohledu se nám uleví.

Chválit, chválit, chválit

Chtějí-li proto manažeři předcházet stresu na pracovišti, měli by se více zajímat se o své podřízené a chválit je.

„Ve chvíli, kdy jim pouze zadáváte práci, ale vůbec s nimi nekomunikujete, začnou se po čase cítit jako pouhé stroje na vydělávání peněz. Tento pocit frustrace pak nedokáže kompenzovat ani vysoká odměna. Zaměstnanci od vás potřebují slyšet projev chvály a ocenění. Díky projevenému lidskému zájmu lépe zvládnou i vypjaté pracovní situace a budou odolnější proti stresu,“ zdůrazňuje Egita Renovica.

Výběr článků

Načítám