Článek
Pro ukázku, proč je důležité, aby byla veřejnosti dostupná maturitní data zpracovaná způsobem, který je srozumitelný pro běžné konzumenty, se podívejte na graf zobrazující vývoj neúspěšnosti v maturitním testu z českého jazyka a literatury.
Zdrojem dat je výsledkový portál organizátora státních maturit Cermatu, kde jsou zveřejněna některá data ze státních maturit. Je patrné, že zatímco u gymnazistů vzrostl od loňska počet neúspěšných v maturitním testu z češtiny o 41 žáků, u středních odborných škol jde o 912 žáků.
Dlouhodobě se procento propadlých v testu pohybuje u gymnazistů mezi 0,1 a 0,5 procenta, zatímco u žáků odborných škol průběžně vyrostlo z 2,5 na 12,4 procenta. Trend patrný ze SOŠ se v menší míře týká i gymnázií, tedy počet maturantů klesá, ale zvyšuje se počet studentů, kteří v maturitním testu z češtiny neuspějí.
„Příklad rychle rostoucí propadovosti v češtině u žáků odborných škol ukazuje, proč je pro veřejnou debatu nutné mít cosi jako závěrečnou zprávu z maturit, která bude komentovat aktuální výsledky i dlouhodobé trendy,” vysvětluje Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin.
„Ministerstvo by tento problém mělo prozkoumat a předložit veřejnosti jednak odpověď, jednak řešení,“ doporučil.
Lepší výsledky u ústní části
Není bez zajímavosti, že ústní část státních maturit i písemné práce dopadly v češtině lépe než maturitní testy.
U ústní zkoušky propadlo 4,6 procenta z těch, kteří maturitu skládali poprvé. Písemnou práci nezvládlo 1,3 procenta z více než 62 tisíc lidí, kteří ji psali. Ve srovnání s loňskem se jedná o mírné zlepšení. U didaktického testu letos na jaře propadlo 8,4 procenta prvomaturantů. [celá zpráva]