Hlavní obsah

Projekt Extra třída ukazuje možné výhody neformálního vzdělávání

Novinky,

Neformální vzdělávání může teoreticky nabídnout dětem více než běžné školní vyučování. Žáci základních škol vysvětlují, proč jsou pro ně důležité školní projekty, a co se při nich naučí. Jak vyplývá ze závěrečné zprávy projektu Extra třída, právě dovednosti, které přesahují běžnou školní práci, oceňovali žáci nejvíce.

Foto: Jiří Coubal

Slavnostní červnové otevření dopravního hřiště v Humpolci - jeden z projektů Extra třídy

Článek

„Naučili jsme se, že co si budeme přát, nemusíme zahazovat, i když se to třeba někomu nelíbí. A můžeme to zkoušet znovu u někoho jiného,“ říká jedna z účastnic projektu Extra třída v Dolním Žandově, kde deváťáci připravili pro obec malý filmový festival.

Na otázku „Co jste se naučili?“ odpovídali žáci následovně: spolupracovat (25 procent), komunikovat (10 %), IT dovednosti (9 %), organizovat (8 %), prezentovat před veřejností (7,5 %), finanční gramotnost (3,4 %).

Zkušenosti do budoucna

„Naučila jsem se, jak spolupracovat se spolužáky,“ potvrdila jedna žákyně hlavní přínos. „Museli jsme se umět domluvit na důležitých věcech, které náš projekt později nějakým způsobem ovlivnily."

Dodala, že jí tento projekt dal spoustu zkušeností, které může do budoucna potřebovat.

„Komunikovat s lidmi ve velkých firmách po internetu. Stát si za svým názorem, mluvit před třídou. Už z toho nemám takový́ strach," uvedl jiný žák.

Objevil se i tento názor: „Nejradši si dělám vše sám, protože pouze tehdy to budu mít podle mých představ, ale tento projekt mi ukázal, že i ve spolupráci s někým se něco může podařit. Užil jsem si to, troufám si říci, že to i naši třídu sblížilo. Je to užitečná věc do života."

Zodpovědně pomáhat

Žáci se rovněž naučili vnímat okolní svět, nebrat si tolik špatné názory ostatních a cenit si těch dobrých, stejně tak více pomáhat a naučit se zodpovědnosti. Alespoň dle svých slov. Budoucnost ukáže, jak obstojí.

„Jako v uplynulých letech i letos připravujeme krátká videa,“ řekla koordinátorka projektu Iva Tahová.

„Tentokrát budou o zajímavých příbězích žáků, kteří se do Extra třídy zapojili. Chceme jejich prostřednictvím ukázat, jak různé zájmové aktivity nad rámec běžné školní výuky mohou mladého člověka nasměrovat k budoucí profesi. První publikujeme během srpna.“

Celkově se letos v rámci Extra třídy realizovalo 46 projektů.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám