Článek
Cermat podle Krejčího nedělá testy jednotné přijímací zkoušky tak, aby byly srovnatelné z hlediska obtížnosti. Na to, že jsou meziročně testy různě obtížné, upozorňovali i někteří učitelé a odborníci na vzdělávání.
Ze dvou pokusů zkoušky se dětem započítá vždy lepší výsledek testu z matematiky i češtiny. Na čtyřleté obory se zkoušky konaly v pátek 12. dubna a v pondělí 15. dubna, na víceletá gymnázia 16. a 17. dubna. Letos se k jednotné přijímací zkoušce na střední školy podle Cermatu přihlásilo asi 121 tisíc uchazečů, zhruba o 5000 víc než loni.
„Neděláme ty testy cíleně, aby byly srovnatelné,“ sdělil Krejčí s tím, že obtížnost se může měnit. Porovnat se podle něj dají výsledky maturit.
Jako pro páťáky. Přijímačky z matematiky byly letos příliš jednoduché, varují matikáři
Celkové výsledky uchazečů o čtyřleté obory v matematice jsou podle Krejčího lepší, protože byl z 15. dubna test snazší. Vliv podle něj mělo i to, že byl onen pondělní test (15. dubna) podobný pátečnímu (12. dubna) a žáci měli víkend na případnou další přípravu.
Na to, že jsou si testy typově podobné a mohou tak využít víkend na přípravu, upozorňovali žáky i zástupci Cermatu.
Úspěšnost ve zmíněném pátečním testu podle Krejčího odpovídala minulým letům. Uchazeči dosáhli podle něj lepších výsledků i v češtině, měli průměrně o tři procenta lepší výsledky než loni.
Víceletá gymnázia nemusí být vždy výhrou
Snazší test z matematiky měli podle Krejčího i uchazeči o osmiletá gymnázia, kteří dosáhli letos v průměru o pětinu lepších výsledků než loni. Výsledky z češtiny byly u nich srovnatelné, uvedl. Uchazeči o šestiletá gymnázia si vedli v porovnání s loňským rokem o osm procent hůře v češtině a o tři procenta lépe v matematice.
Aktuální náhradní termíny
Žáci, kteří se omluvili z řádného termínu, mohou skládat zkoušku v náhradním termínu tento týden. Náhradní termín jednotné přijímací zkoušky začal v pondělí 29. dubna, druhý termín je vypsaný na úterý.
Skládají ji uchazeči, kteří se nemohli účastnit testů v řádném termínu např. kvůli nemoci. K náhradnímu termínu jde 2030 uchazečů, jak informovala mluvčí Cermatu Jana Patáková. Jedná se o zájemce o čtyřleté studium i víceletá gymnázia.
V náhradním termínu čekají žáky stejně jako v termínu řádném dva testy, a to z českého jazyka a literatury a z matematiky. Na test z matematiky je 70 minut, na češtinu mají uchazeči 60 minut. Náhradní termín zkoušky se podle Cermatu má konat ve škole, kde se měl konat řádný termín.
Na jakou školu jsou přijati, se mají uchazeči řádného i náhradního termínu dozvědět 15. května. Umístit by se mělo podle predikce v prvním kole celorepublikově asi 90 procent dětí, které se ucházejí o čtyřleté obory, v Praze by to mělo být asi 80 procent, uvedl Krejčí.
Sporná úloha u přijímaček z matematiky: Cermat uzná dvě odpovědi
KOMENTÁŘ: Cermat potřebuje provětrat – Alex Švamberk
Podle posledních dat, která zveřejnilo ministerstvo školství, se na střední školy včetně těch s výučním listem i bez něj letos hlásí do všech forem studia asi 157 tisíc dětí, z toho do denní formy studia téměř 152 tisíc. Maturitní obory včetně oborů s talentovou zkouškou jsou první volbou více než 123 400 uchazečů, z toho v denní formě studia asi 119 500.
Nabídku míst na středních školách ve všech formách studia tvoří maturitní obory asi z 67 procent, zbytek jsou obory nematuritní a konzervatoře. Maturitní obory jsou přitom první volbou téměř 80 procent všech uchazečů o střední školy.
Uchazeči si mohli letos nově podat tři přihlášky místo dvou. I proto je podle mluvčí Cermatu vyšší počet přihlášek na jednotlivé obory. Žáci nově na přihláškách určovali, na kterou školu chtějí nejvíce. Nový elektronický systém připravený Cermatem vznikl s cílem zjednodušit proces přijímání na SŠ a omezit chaos, který ho provázel v minulosti. Odpadne mj. administrativa se zápisovými lístky a odvoláními.
Analytička z EDUin: Současná podoba maturity je příliš zaměřená na memorování
Odborníci reagují nejen na jednotné přijímačky, ale i na další důležitou věc, kterou připravuje státní organizace Cermat – a to státní maturitu. Současná podoba maturity je příliš zaměřená na memorování, tedy na učení se informací zpaměti. Pro ČTK to uvedla analytička neziskové organizace EDUin Nikola Šrámková. Maturitní zkouška by podle ní měla lépe odrážet nejen osvojené učivo, ale také by se měla zaměřovat na ověřování gramotností a tzv. klíčových kompetencí, tedy dovedností a schopností žáků. Připomněla, že v Česku jsou velké rozdíly v úspěšnosti žáků jednotlivých typů škol.
K jarnímu termínu státních maturit se podle údajů na webu Cermatu hlásí 75 609 studentů, kteří jdou k maturitě poprvé, o 5,4 procenta více než loni. Povinná je pro všechny maturita z češtiny, druhý předmět si studenti vybírají mezi matematikou a cizím jazykem. Jako druhý předmět si většina vybrala angličtinu, zhruba 80 procent z nich. Matematiku si zvolilo 18,2 procenta takzvaných prvomaturantů, je to asi o 1000 studentů více než loni.