Článek
„Zatímco v lednu 2012 věnoval zaměstnanec mimopracovním činnostem na internetu v průměru 20,5 % svého celkového aktivního času na počítači, letošní míra dosahuje téměř 30 %. To odpovídá přibližně jedné a půl hodině z osmihodinové pracovní doby,“ uvedl Martin Hnízdil, manažer technologické společnosti truconneXion, která vyvíjí software AuditPro pro sledování firemní výpočetní techniky.
Zeman nebo Schwarzenberg
Lednové návštěvy na sociálních sítích a zpravodajských webech kulminovaly v souladu s vrcholícími koly volby nového prezidenta v týdnu od 7. ledna a dosáhly vrcholu v týdnu od pondělí 21. ledna před 2. kolem volby, kdy zaměstnanci v pracovní době u svého počítače aktivně podporovali svoje kandidáty, či alespoň pasivně sledovali prezidentskou kampaň.
Míru zneužívání pracovního času stanovuje společnost truconneXion na základě dlouhodobého zpracování výstupů AuditPro ve dvou stech společnostech působících v ČR.
Obliba nákupů na síti roste
Příčinou zneužívání pracovního času však nejsou jenom prezidentské volby, které nebývale zaktivizovaly uživatele internetu k projevům na sociálních sítích, ale také lednové výprodeje zboží.
Češi stále více podléhají pohodlným nákupům od počítače, což dokazuje nejenom leden 2013, ale i rekordní výsledky za prosinec 2012. Ve srovnání s volbami, které mohou zaměstnavatelé považovat z hlediska ohrožení pracovní morálky za příležitostný exces, čas trávený on-line nakupováním neustále roste.
Výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška v roce 2013 očekává další růst e-commerce v ČR. „Z pohledu obratu půjde o cca 10% růst. Ten bude způsoben především častějšími nákupy českých spotřebitelů na internetu,“ říká Vetyška. Projeví se to podle něj již ve výsledcích za leden, kdy nákupy ovlivňují povánoční a sezonní slevy.
Nejhorší morálka je v prosinci
Prosincové tržby jsou toho důkazem, jen o Vánocích se podle údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) na webu utratilo 17 miliard korun a do on-line nákupů se zapojily tři čtvrtiny Čechů. Lidé se tak sice vyhnuli frontám v obchodech, ale často nakupovali na úkor své pracovní doby.
Prosinec je dlouhodobě měsícem s nejnižší úrovní pracovní morálky a pozornost zaměstnanců se na internetu upíná k mimopracovním činnostem. „Podle našich analýz během prosince 2012 ukrojily mimopracovní činnosti z celkového aktivního času stráveného na internetu 34%, což je o 5 % více než před rokem,“ říká Martin Hnízdil z truconneXion.