Hlavní obsah

Přes třicet let dává škola handicapovaným dívkám šanci na uplatnění

Vzdělání, přípravu na zaměstnání, ale i pomoc s životními lapáliemi poskytuje už 32 let Dívčí katolická střední škola v Praze pro dívky s fyzickými i mentálními handicapy. Škola provozuje chráněnou dílnu v oblasti péče o seniory, nyní si díky evropskému projektu mohou dívky své možné uplatnění „nanečisto“ vyzkoušet u různých zaměstnavatelů.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Dívčí katolická střední škola v Praze pro dívky s fyzickými i mentálními handicapy.

Článek

„Studují tu spolu dívky na vozíčku, nevidomé, neslyšící, s autismem nebo se střední mentální retardací. Některé bývají doprovázeny svými asistenčními psy. Společně s nimi škola vzdělává děvčata sice zdravá, ale znevýhodněná sociálně, například bez funkčního rodinného zázemí, z dětských domovů, diagnostických ústavů. Dohromady tvoří pestré, živé, někdy až příliš, společenství,“ řekl Právu zástupce ředitelky Luboš Hošek.

Kromě vzdělání a praktických dovedností škola pomáhá i s dalšími problémy, na něž dívky rozličných handicapů v životě narážejí: od bydlení přes finanční nouzi a zadlužení po jednání s úřady a hledání vhodných brigád.

„Zvlášť pro dívky s handicapem nebývá nalezení uplatnění na pracovním trhu úplně jednoduché. Hrozí jim tak buď štafetové studium na jedné střední škole za druhou, nebo pasivní čekání doma na invalidní důchod,“ uvedl Hošek.

Postiženým zdraží služby. Obávají se zhoršení péče

Domácí

Škola proto provozuje malou firmu Inspirace, kam chodí studentky na praxi, ale také zde mohou získat po ukončení studia zaměstnání. I po absolutoriu škola dívky nadále podporuje v orientaci na pracovním trhu.

Šance na uplatnění mimo chráněné dílny posiluje nový evropský projekt, v jehož rámci docházejí studentky nejprve na stáže k případným zaměstnavatelům a posléze na praxe.

„I handicapovaná děvčata tak mohou zakusit pocit vlastního osobního přínosu třeba v nakladatelství, v knihovně, šicí dílně nebo v kuchyni závodní jídelny či v provozovně vyrábějící doplňky stravy. Nejprve s doprovodem, postupně částečně a pak zcela bez něj získávají základní pracovní dovednosti a návyky,“ přiblížil Hošek.

Podle něj je patrné, že přes všechny obtíže dívky práce baví. „Budou samy motivovány chtít nezůstat doma, nečekat jen na invalidní důchod, ale najít si práci alespoň na částečný úvazek, mít smysluplnou denní náplň a možnost nalézat vztahy s kolegy ve firmě, v práci,“ uzavřel.

Foto: MŠMT

Projekt Vzděláváme a zaměstnáváme žáky se SVP – CZ.02.3.62/0.0/0.0/19_077/0016812 je financován z evropských fondů.

Církevní škola, jak ji neznáme

Móda a kosmetika

Výběr článků

Načítám