Článek
Průzkum společnost Scio zorganizovala v rámci projektu Multipolis financovaného z evropských fondů. Mutlipolis je příběhová hra, která má na školách sloužit jako pomůcka pro výuku multikulturní výchovy.
Výzkumu se zúčastnilo 39 škol s rovnoměrným zastoupením v regionech, zapojilo se do něj 1744 žáků šestých a devátých tříd.
Děti měly v dotaznících pouze volně doplnit větu „Nikdy bych se nekamarádil s...“ Třetina dětí v různých formách doplnila, že by se nekamarádila s Romem. „Mnohdy se tam objevil i mnohem jadrnější slovník, a to i u dívek z šestých tříd,“ poznamenala jedna z koordinátorek projektu Adéla Zelenda Kupcová.
Dva proti 12
Další zjištění svědčí o radikálním přístupu dětí. Žáci bez jakéhokoli dalšího kontextu měli doplnit větu „Kdyby se u nás ve městě konal pochod proti Romům, tak...“, z čehož vyplynulo, že 40,4 procenta by se přidalo nebo jinak pochod aktivně podpořilo.
Dalších 16,5 procenta by se někde schovalo, nebo jej sledovalo z bezpečí, 6,9 procenta uvedlo, že je to nezajímá a nedělalo by nic. Pouze 7,8 procenta by proti tomu vystoupila. Ostatní volili různé jiné odpovědi.
„Tento výsledek překvapil hodně lidí. Čtyřicet procent se postavilo proti Romům, aniž by k tomu mělo nějaký očividný důvod. Když to převedete na jednu třídu o 30 dětech, tak tento názor by zastávalo 12 žáků. Pouze dva by byli aktivně proti,“ přiblížil mluvčí Scio Bohumil Kartous.
Štěpán Pudlák, který se na projektu rovněž podílí, zdůraznil, že dotazníky byly vedeny anonymně. „Kdyby se to řešilo ve třídě otevřeně, tak by tam ještě více mohl fungovat stádní princip, kdy ostatní jdou za silným lídrem, protože se před ním nemohou shodit,“ vysvětlil Pudlák.
„Problém je v tom, že pokud děti budou žít v prostředí, kde velká část má takový názor, tak ti, kteří by byli otevřeně proti, se mohou samozřejmě bát vystoupit. To, že děti mají takové názory už v tomto věku, se s nimi potáhne do jejich budoucnosti,“ poznamenal Kartous.