Článek
Občanským demokratům se zřejmě nepodaří prosadit další části jejich novely školského zákona, podle nichž by měl být zrušen poslední ročník školky jako povinný, rovněž bezplatnost přípravných tříd na základních školách.
Vyplynulo to z vystoupení zákonodárců během úvodního kola projednávání předlohy, které ale Sněmovna ani zhruba po dvou hodinách debat nedokončila.
Podle Klause ml. jde o ideologické opatření
Povinnost přijímat do školek dvouleté děti nazval předseda školského výboru Václav Klaus ml. (ODS) „věkovou inkluzí“ a „ideologickým opatřením“. Podle něj je kolektivní vzdělávání vhodné pro děti zralé pro předškolní docházku a učitelky v mateřských školách nechtějí být chůvami.
Plošná povinnost není optimálním řešením.
Dodal, že tuto povinnost mají v Evropě zavedenou jen Dánsko, Finsko a Belgie.
Ministr školství Robert Plaga (ANO) uvedl, že „plošná povinnost není optimálním řešením“. Podle něj by znamenala investice do rozšíření kapacity mateřských škol ve výši 28 tisíc korun na dítě, což by při 40 tisících dětech znamenalo přes 11 miliard. Ministerstvo podle něj letos dokázalo pro tento účel uvolnit podobně jako loni jen 300 miliónů.
Plaga tak reagoval na argumenty své předchůdkyně Kateřiny Valachové (ČSSD), která povinnost obhajovala jako pragmatické rozhodnutí a vytvoření tlaku na obce, aby do školek investovaly.
Povinnost obcí zřizovat dětské skupiny?
Řešením by podle Valachové mohla být i povinnost obcí zřizovat dětské skupiny jako náhradní řešení, což doporučoval také lidovec Jiří Mihola. Podle piráta Mikuláše Ferjenčíka Valachová přiznala, že zákon měl být „klacek na zřizovatele školek“, aby se školky na povinnost připravily, ale neudělaly to, protože na to nedostaly peníze.
Zrušení povinného absolvování posledního roku školky obhajoval Klaus ml. tím, že se de facto jedná o rozšíření povinné školní docházky o rok na 15 let bez ohledu na možnosti rodičů.
Ostatní frakce to ale nepodpořily, stejně jako snahu zpoplatnit nyní bezplatnou docházku pětiletých dětí do školek nebo vzdělávání v přípravných třídách základní školy. Podle oponentů by to omezilo vzdělání pro děti ze sociálně znevýhodněných rodin.