Hlavní obsah

Povinná návštěva expozice o Holubovi? Experti válčí se šotky o podobu výuky

Rozruch kolem změn ve výuce, které mají nastolit nový směr vzdělávání pro desetiletí, může zřejmě utichnout. Vzpouru učitelů proti zásadním úpravám na poslední chvíli vyvolala podle všeho úřednická chyba. Protesty se zvedly proti nečekané úpravě, která by mnohdy až absurdně určovala kantorům, jak přibližovat dětem povinnou látku.

Foto: ČTK

Cestovatel Emil Holub (1847-1902)

Článek

„Bránili jsme se tomu, protože tento posun nebyl vydiskutovaný a budil tyto obavy. Přitom do konce ledna má ministr revizi rámcových vzdělávacích programů (RVP) představit. Ale asi to zase změnili. Možná v mezičase a na základě toho nedorozumění najednou tyto materiály prezentují jako nezávazné,“ řekl Novinkám jeden z tvůrců revidovaných programů v oblasti historie Milan Ducháček.

Sám pokládal celou záležitost za nedorozumění, ale Národní pedagogický institut (NPI), který nové programy připravuje, stejně tak ministerstvo školství vůči protestům učitelů dlouho nereagovaly. A obava o budoucí výuku začala přerůstat v paniku. Až v úterý při pohledu do aplikace týkající se revize RVP Ducháček zjistil, že nečekané svazující požadavky už jsou vedeny jako nepovinné.

Potíž nastala v posledních týdnech před oficiálním vyhlášením nových RVP. Ty popisují, co mají děti zvládat na konci třetí, šesté a deváté třídy. Ale jednotlivé nové cíle výuky jsou stanoveny poněkud volně a hlavně není jasné, jak jich dosáhnout. Proto také tvůrci programů navrhli ilustrační příklady, aby učitelům přiblížili, jak s dětmi pracovat. Ale netušili, že vlivem úřední chyby se z nich stanou povinné postupy.

Reformu výuky podpoří odborníci na stovkách škol, chystají se tisíce akcí

Věda a školy

„Když máme v programu třeba téma ‚kolonialismus‘, tak se to dá propojit se zeměpisem a třeba i biologií. A je to krásný případ, kdy žáci navštíví galerii, muzeum, kde budou mít tuto tematiku v rámci expozice a vytvoří si k tomu nějakou myšlenkovou mapu. A dali jsme tam příklad expozice Emila Holuba v Praze. To ale bylo míněno jako nezávazné, protože si těžko představit, že tam výstava bude navždy. Ale nějaký úředník to posunul,“ popsal Ducháček.

„Možná v mezičase a na základě toho nedorozumění najednou tyto materiály prezentují jako nezávazné. Ale předtím nám to prezentovali tak, že tyto příklady budou závazné,“ kroutil hlavou. Podle něj to mělo učitele přimět třeba k tomu, že s dětmi v rámci výuky k jinému tématu vyrazí třeba k pomníku 2. světové války, které „jsou na každé návsi“.

„Potřebujeme, ale netlačme“

Proti novým povinnostem v rámci výuky protestovala například Učitelská platforma a i další školské organizace požadovaly, aby se práce na nových vzdělávacích programech prodloužily o rok. Obávali se, že z nich zbyde paskvil, který učitelé nepřijmou a raději se budou držet starých postupů, jak se v případě mnoha škol stalo před dvaceti lety, kdy došlo k první změně výuky od revoluce.

Výuka dějin práv sexuálních menšin nebude povinná

Domácí

Zároveň mají odborníci pochopení pro to, že by školy návod, jak dostát novým požadavkům, měly mít k dispozici. „Souhlasím, že to potřebujeme, ale nemůže se to teď tlačit do rámcových vzdělávacích programů, které jsou povinné, protože už to nestihneme udělat dobře,“ řekla Novinkám Lucie Slejšková z organizace pro informace ve vzdělávání EDUin.

Dosud se počítalo jen s tím, že školy k novým programům dostanou ještě metodickou podporu, která bude dobrovolná.

Po Novém roce by měl NPI v rámci několika týdnů představit modelové školní vzdělávací programy, podle nichž se mohou školy řídit. Nadále budou mít volnost vytvářet si i své vlastní.

V dalších měsících budou některé školy nové programy dobrovolně ověřovat. Povinné budou od září 2027 pro první a šesté třídy, pak se každým rokem budou přibalovat další ročníky.

Neposílat problémové děti do školy? Odborníci žasnou nad myšlenkami arcibiskupa Graubnera

Domácí

Související články

Výběr článků

Načítám