Článek
V analýze to uvedla odbornice společnosti EDUin Kateřina Lánská. Odklad má nyní v ČR každé páté dítě, což je výrazně větší podíl dětí než v jiných zemích. Počet dětí s odkladem povinné školní docházky navíc postupně roste.
Dovednosti a chování se jako aspekt školní připravenosti k určení školní způsobilosti nepoužívají v mnohých vzdělávacích systémech v cizině už několik desetiletí
„Tradiční směr chápe školní připravenost jako jednosměrný proces, tedy připravené má být dítě a škola je neměnná. Nové pojetí hovoří o školní připravenosti jako o dlouhodobém procesu, který se týká jak dítěte a jeho rodiny, tak podmínek pro jeho vzdělávání ve škole. Z tohoto pohledu je důležité spolupracovat s dítětem a jeho rodinou a zároveň upravit vzdělávací prostředí a podmínky ve školách tak, aby se v nich mohlo učit každé dítě,“ vysvětlila Lánská.
Individualizovat výuku
Expertka zmínila, že dovednosti a chování se jako aspekt školní připravenosti k určení školní způsobilosti nepoužívají v mnohých vzdělávacích systémech v cizině už několik desetiletí.
Dodala, že pozitivní dopad odkladů na výsledky žáků a jejich budoucí školní úspěšnost výzkumy nepotvrzují.
Počet dětí s odkladem povinné školní docházky se nesnižuje
Pro snížení počtu odkladů by se proto podle EDUin měla ve školách individualizovat výuka podle potřeb jednotlivých žáků. Učitelé by se měli zaměřit na rozvoj silných stránek dětí a k hodnocení malých školáků a předškoláků by měli využívat tzv. formativní hodnocení s cílem snížit tlak na výkon dětí.
Využívat pedagogickou diagnostiku
Více by se podle Lánské měla ve školách využívat pedagogická diagnostika. Její hlavní myšlenkou je individuální přístup ke vzdělávání, kdy je potřeba poznat, co už dítě umí a ovládá, a podle toho nastavit cestu k pokroku. Učitelé by tak měli úkoly dětem zadávat nikoli pouze podle věku, ale měli by zohlednit různé potřeby a schopnosti jednotlivců, řekla.
EDUin s odkazem na zjištění České školní inspekce (ČŠI) poznamenal, že v mnohých školkách diagnostiku neumí správně využívat.
Nový vzdělávací program pro ZŠ by měl být stručný a jasný, nabádá školní inspekce
„Bylo by třeba nastavit sdílení a funkční využití výsledků pedagogické diagnostiky mezi mateřskými a základními školami pro nastavení podpory dítěti v první třídě,“ uvedla výzkumnice.
Odklad jako běžná věc
Poradny v ČR udílejí dětem podle ČŠI odklad nejčastěji kvůli nezralosti dítěte. Školní inspektoři v tematické zprávě píší, že více než polovině žádostí o odklad vyhoví 90 procent pedagogicko-psychologických poraden. Asi polovina speciálních poradenských center vyhoví všem.
Podle odborníků na vzdělávání by odklad měl být jen výjimečným opatřením, které by se mohlo týkat asi dvou procent dětí.
Zápisy pro Ukrajince k nástupu do ZŠ a školek budou od června do poloviny července
Ve školním roce 2021/2022 bylo z 360 490 předškoláků podle inspekce asi 21,2 procenta starších šesti let, tedy podobně jako o rok dříve. Počet odkladů dlouhodobě roste, podle společnosti EDUin od roku 2012 do loňska stoupl o 34 procent.
Ředitel odboru základního vzdělávání na ministerstvu školství Michal Černý dříve uvedl, že odklady vzdělávací systém prodražují. Cílem resortu je proto podle něj mj. zvyšovat kvalitu předškolního vzdělávání a počet odkladů snížit.
Končí termín, kdy mohou žáci podat přihlášky k přijímačkám na střední školu
Faul vlády, ruší slib kantorům
Může se vám hodit na Firmy.cz: Dětské psychologické a psychiatrické ordinace, Dětské psychologické ordinace