Hlavní obsah

Poradna: Zaměstnavatel je v insolvenci, kdo mi vydá zápočtový list?

Ke skončení pracovního poměru, ale i dohod o pracovní činnosti a provedení práce, patří spousta nepříjemných starostí, se kterými se musíme vypořádat. Abychom si do budoucna jednu z nich ušetřili, podívejme se dnes blíže na důležitý dokument, který si je třeba od bývalého zaměstnavatele odnést, tzv. zápočtový list.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Ilustrační foto

Článek
Byla jsem zaměstnána jako recepční ve společnosti provozující hotel. Nastoupila jsem na mateřskou a posléze rodičovskou dovolenou. Během této doby bylo se společností zahájeno insolvenční řízení. Obdržela jsem výpověď z pracovního poměru dle par. 52 zákoníku práce od insolvenčního správce. Pro nástup do dalšího zaměstnání po mně nový zaměstnavatel chce zápočtový list, který mi nebyl vydán ani přes mé četné žádosti. Jak má zápočtový list správně vypadat a jak mám postupovat, případně kam se obrátit?

Zápočtový list

Ač se s pojmem zápočtový list setkáváme v praxi poměrně běžně, v zákoníku práce bychom ho hledali marně. Jako zápočtový list totiž hovorově nazýváme dokument, který zákon upravuje jako potvrzení o zaměstnání.

Povinnost zaměstnavatele vydat toto potvrzení je jednou z jeho povinností vůči každému zaměstnanci, bez ohledu na to, zda jeho pracovněprávní vztah vznikl na základě pracovní smlouvy, dohody o pracovní činnosti či dohody o provedení práce nebo jmenováním, a stejně tak bez ohledu na způsob jeho skončení.

Zaměstnavatel musí splnit tuto svoji povinnost automaticky, není potřeba žádná součinnost ze strany zaměstnance. Ten o potvrzení nemusí předem žádat, ani není povinen za jeho vystavení uhradit zaměstnavateli poplatek.

Náležitosti potvrzení o zaměstnání

Potvrzení o zaměstnání, nebo chceme-li zápočtový list, musí obsahovat následující náležitosti:

1. údaj o tom, zda byl zaměstnanec zaměstnán u zaměstnavatele v pracovním poměru nebo na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, a dobu trvání jeho zaměstnání;
2. druh konaných prací;
3. dosaženou kvalifikaci zaměstnance;
4. odpracovanou dobu a další skutečnosti rozhodné pro dosažení nejvýše přípustné expoziční doby (expoziční dobou rozumíme časový úsek, po který byl zaměstnanec vystaven rizikovým faktorům jako např. prach či rentgenové záření) - tento údaj má význam pro riziková povolání, kde může být zaměstnanec výše zmíněným vlivům vystaven jen po omezenou dobu;
5. informace o tom, zda jsou ze zaměstnancovy mzdy prováděny srážky, v čí prospěch, jaká je výše dluhu, výše dosud sražené částky a v případě více dluhů také jejich pořadí;
6. započitatelnou dobu zaměstnání odpracovanou před 1. 1. 1993 pro účely důchodového pojištění.

Ne již automaticky, ale jen na žádost zaměstnance je zaměstnavatel povinen vydat oddělené potvrzení pro Úřad práce, ve kterém uvede kromě údajů o zaměstnání zejména výši průměrného čistého měsíčního výdělku a další skutečnosti rozhodné pro posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti (zda byl pracovní poměr rozvázán pro zvlášť hrubé porušení povinností zaměstnance, ze zdravotních, organizačních nebo jiných vážných důvodů či bez uvedení důvodu).

Vydání potvrzení o zaměstnání

Zaměstnavatel musí splnit povinnost vydat potvrzení nejpozději v poslední den trvání pracovního poměru, stejně musí učinit ve vašem případě jeho insolvenční správce. Pokud vám insolvenční správce nevyhoví, můžete se vydání potvrzení o zaměstnání domáhat u soudu, a to ve tříleté lhůtě. Taktéž můžete podat podnět oblastnímu inspektorátu práce na zahájení správního řízení s bývalým zaměstnavatelem, protože nevydáním potvrzení o zaměstnání se dopouští správního deliktu, za který mu hrozí pokuta až ve výši 300.000 Kč.

Vznikla-li vám v souvislosti s nevydáním potvrzení škoda (např. pokud kvůli chybějícímu potvrzení nebudete přijata do jiného zaměstnání), můžete po zaměstnavateli požadovat její uhrazení. Abyste škodu mohla prokázat, doporučujeme si důvod odmítnutí nechat od daného zaměstnavatele potvrdit. Obecně však samotné předložení potvrzení o zaměstnání není podmínkou platnosti nově uzavřeného pracovněprávního vztahu a zaměstnavatel vás může zaměstnat i bez něj.

Byla-li předchozím zaměstnavatelem zaměstnance fyzická osoba, která zemřela, vydá jí potvrzení o zaměstnání krajská pobočka Úřadu práce.

Odpovídaly Barbora Kudrhalt Suchá a Kateřina Beňasová z advokátní kanceláře Randl Partners, člen Ius Laboris

Máte nějaký dotaz z oblasti vztahů mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem? Stručně jej popište a zašlete na e-mail kariera@novinky.cz. Pokusíme se všechny dotazy přečíst a ty nejzajímavější najdete v rubrice Kariéra i s odpověďmi renomovaných odborníků. Nepište ale přímo na adresu advokátní kanceláře, kterou vidíte v tomto textu! Agendu spojenou s dotazy do Poradny vyřizuje pouze redakce Novinek.cz. 

Související články

Poradna: Kdy máte nárok na osobní ohodnocení?

Osobní ohodnocení je součástí mzdy celé řady zaměstnanců. Mnozí se však dříve či později setkají se situací, kdy jim zaměstnavatel osobní ohodnocení nepřizná....

Výběr článků

Načítám