Hlavní obsah

Poradna: Co s nelichotivým pracovním posudkem?

I v dnešní době se může stát, že potenciální zaměstnavatel bude chtít po uchazeči pracovní posudek. Co když ale předchozí zaměstnavatel nebude chtít svému bývalému zaměstnanci tento posudek vydat? Může se bývalý zaměstnanec domáhat vydání pracovního posudku? A může nějak reagovat na posudek, který jej vybarví ve špatném světle nebo v něm budou uvedeny nepravdivé údaje?

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Ilustrační foto

Článek
"Na konci června jsem skončil v práci a teď si hledám novou. V jedné firmě po mně chtějí pracovní posudek od bývalého šéfa. Ten mi jej zprvu vůbec nechtěl vydat a pak tam uvedl nepravdivé věci, jako že jsem nedosahoval cílových obratů nebo že jsem měl v minulosti, kdy jsem pracoval ještě jinde, problémy s pitím. S takovým posudkem nemám šanci. Můžu se proti němu nějak bránit?"

Pracovní posudek

Pracovní posudek tvoří veškeré písemnosti vydané zaměstnavatelem, které se týkají hodnocení práce zaměstnance, jeho kvalifikace, schopností a dalších skutečností, které mají vztah k výkonu práce. Pokud o něj zaměstnanec požádá, musí mu jej zaměstnavatel do 15 dnů vydat. Avšak nemusí tak učinit dříve než dva měsíce před skončením zaměstnání zaměstnance.

Co vše do posudku uvést?

Posudek může obsahovat jen informace, které mají vztah k vykonávané práci – zaměstnavatel v něm tedy může hodnotit pracovní výkon zaměstnance, jeho kvalifikaci, schopnosti a další skutečnosti, například vztah zaměstnance k práci a kolegům, jeho iniciativnost nebo týmovou spolupráci. Zároveň by měl zaměstnavatel dbát na to, aby byl schopen všechny informace uvedené v posudku prokázat.

Naopak mezi věci, které by posudek obsahovat neměl, patří subjektivní hodnocení zaměstnance, které se nevztahuje k jeho práci. Takové informace včetně doporučení k budoucí práci zaměstnance mohou být v posudku uvedeny jen s jeho souhlasem.

Jak se proti posudku bránit?

Pokud se v posudku vyskytnou nepravdivé / s prací nesouvisející informace, doporučujeme obrátit se nejprve na zaměstnavatele, objasnit mu, které informace jsou chybné nebo s prací nesouvisí a trvat na opravení sporných částí posudku.

Pokud zaměstnavatel svému (bývalému) zaměstnanci nevyjde vstříc, má právo obrátit se s žalobou na soud, a to nejdéle do tří měsíců ode dne, kdy se o obsahu posudku dozvěděl. V žalobě o opravu posudku by měl (bývalý) zaměstnanec namítnout ty části posudku, které mají být změněny. V případě, že soud shledá návrh důvodným, uloží zaměstnavateli, aby příslušnou část posudku upravil, a určí mu, jak přesně má tato část znít.

Shrnutí

V případě, že zaměstnavatele požádáte o vydání pracovního posudku, je povinen vám jej do 15 dnů vydat. V posudku mohou být pouze podložené informace, které mají vztah k práci, kterou jste u zaměstnavatele vykonával. Zaměstnavatel proto v posudku neměl uvést nepodložené informace o nedosažených cílových obratech nebo problémech s alkoholem, které navíc s vaším zaměstnáním vůbec nesouvisely.

V tomto případě máte nárok domáhat se u soudu, aby váš bývalý zaměstnavatel tyto chyby odstranil a posudek přiměřeně upravil. Musíte jej ovšem uplatnit nejpozději do 3 měsíců ode dne, kdy jste se o obsahu posudku dozvěděl.

Odpovídali David Borovec a Michaela Prokopová z advokátní kanceláře Randl Partners, člen Ius Laboris

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám