Článek
V předchozím článku vaší poradny o pracovní době řidiče sanitky chybí - podle mne - dost podstatné upozornění také na povinnost řidiče čerpat tzv. bezpečnostní přestávku. Pokud vím, měli by ji mít po 4,5 hodinách řízení vozidla. Je to tak? |
Přestávky v práci
Ze zákona mají všichni zaměstnanci právo na přestávku v práci na jídlo a oddech v délce 30 minut, a to nejdéle po 6 hodinách nepřetržité práce (mladiství již po 4,5 hodinách práce). Někteří zaměstnanci vykonávající náročné práce mají však vedle těchto přestávek na jídlo a oddech nárok také na bezpečnostní přestávky.
Na rozdíl od přestávek na jídlo a oddech se ale bezpečnostní přestávky považují za výkon práce. Započítávají se proto do pracovní doby a zaměstnancům za ně náleží mzda či plat. Přestávky na jídlo a oddech se naopak za výkon práce nepovažují, a proto se o dobu těchto přestávek oddálí konec směny zaměstnance.
Na rozdíl od přestávek na jídlo a oddech se ale bezpečnostní přestávky považují za výkon práce. Započítávají se proto do pracovní doby a zaměstnancům za ně náleží mzda či plat. Přestávky na jídlo a oddech se naopak za výkon práce nepovažují, a proto se o dobu těchto přestávek oddálí konec směny zaměstnance.
Pokud bezpečnostní přestávka připadne na dobu čerpání přestávky na jídlo a oddech, stále platí, že doba bezpečnostní přestávky se do pracovní doby započítá.
Příklad: Zaměstnanec s 8hodinovou směnou začínající v 8:00 má přestávku na oběd od 12:00 do 12:30 a zároveň bezpečnostní přestávku od 12:00 do 12:15. Doba od 12:00 do 12:15 je pracovní dobou a doba od 12:15 do 12:30 nikoli. Aby tedy zaměstnanec odpracoval 8 hodin, odejde z práce o 15 minut dříve, tj. v 16:15, než zaměstnanec, který bezpečnostní přestávku neměl a který tak odejde v 16:30.
Kdo má nárok na bezpečnostní přestávku?
Bezpečnostní přestávky přísluší zaměstnancům, jejichž práce má určitou zvláštní náročnost. Například zaměstnanci, kteří ke své práci musí neustále používat ochranné pracovní prostředky nebo pracují v nadměrném teple či chladu, případně pod velkou fyzickou či psychickou zátěží (kterou se ale rozumí monotónní práce či práce ve vnuceném pracovním tempu – tedy zejména u pásu, a nikoli běžný pracovní stres).
Pokud jde o řidiče, tak řidiči nákladních vozidel a autobusů mají nejdéle po 4,5 hodinách řízení nárok na bezpečnostní přestávku v délce alespoň 45 minut. Řidiči městské hromadné dopravy musí mít 30minutovou přestávku nejvýše po 4 hodinách řízení. Pro ostatní řidiče - tedy i řidiče záchranné služby - platí minimálně 30minutová bezpečnostní přestávka po nejvýše 4,5 hodinách řízení.
Shrnutí
Řidič záchranné služby má nárok na bezpečnostní přestávku dlouhou nejméně 30 minut po nejvýše 4,5 hodinách řízení. V jejím průběhu řidič nesmí vykonávat žádnou pracovní činnost (s výjimkou dozoru vozidla a jeho nákladu). Bezpečnostní přestávka se započítává do pracovní doby řidiče záchranné služby.
Odpovídala Barbora Kudrhalt Suchá z advokátní kanceláře Randl Partners, člen Ius Laboris