Hlavní obsah

Podpora na znevýhodněné žáky se již váže na konkrétní školy

Novinky,

Finanční podpora na vzdělávání znevýhodněných žáků se od 1. ledna váže na potřeby konkrétních škol. Krajské úřady tak od ministerstva školství (MŠMT) dostanou peníze přesně podle vykázaných potřeb každé školy. Díky opatřením na podporu znevýhodněných žáků mohou tak podle resortu školy nyní využívat více asistentů a nakupovat speciální pomůcky.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Krajské úřady následně mají za povinnost obdrženou částku na podpůrná opatření pro každou jednotlivou školu dle jejích vykázaných potřeb odeslat. Čerpání peněz a získání podpory se tak má zrychlit i zjednodušit.

Žádosti o peníze v programech

Na podporu společného vzdělávání přidalo MŠMT v loňském roce více než půl miliardy korun.

„Dále jsme vyhlásili rozvojové programy, z nichž mohou školy žádat o peníze na asistenty pedagogů nebo nákup speciálních učebních pomůcek pro konkrétního žáka. Na nadstandardní opatření v rámci celé školy, jako je zřízení školního psychologa nebo sociálního pedagoga, mohou školy získat peníze z průběžně vyhlašovaných výzev z EU fondů,“ vysvětlil náměstek ministryně Stanislav Štech.

Peníze rozdělují krajské úřady. Ty již dříve obdržely údaje o tom, jakou podporu školy poskytují. Pro školy je navíc připravena zjednodušená žádost o dotace. Kraje už také mají k dispozici prostředky na asistenty pedagoga, kteří nastoupili do prosince.

Více poradenských zařízení

„Peníze na podporu společného vzdělávání určené na rok 2017 budou moci školy využít už v tomto školním roce. Letos také očekáváme zvýšený zájem o služby školských poradenských zařízení, proto jsme na navýšení jejich kapacit vypsali nový program,“ dodal Štech.

Pedagogicko-psychologické poradny se kvůli zvýšené diagnostice potýkaly s větší administrativou. [celá zpráva]

Už v loňském roce jim byl navýšen rozpočet o 80 miliónů Kč.

Na asistenty pedagogů v soukromých a církevních školách pro zdravotně postižené se pak v rámci rozvojového programu rozdělilo dalších 150 miliónů a na asistenty pro sociálně znevýhodněné žáky 119 miliónů navíc.

Změny pro žáky s LMP

Kromě navýšení rozpočtu na podpůrná opatření a změny v systému financování se také na podporu daných žáků upravila legislativa a Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV). Došlo ke zrušení přílohy pro vzdělávání dětí s lehkým mentálním postižením (LMP).

To znamená, že od 1. září 2018 bude tato příloha pouze dobíhající, a to do 31. srpna 2020, jak ministerstvo pro Novinky upřesnilo. Od 1. září 2020 se všichni žáci s LMP budou vzdělávat podle školního vzdělávacího programu (ŠVP) v souladu s upraveným RVP ZV, respektive podle Individuálního vzdělávacího plánu.

Jak jsou tedy vzděláváni žáci, kteří byli dříve vzděláváni podle přílohy RVP pro LMP? Jejich vzdělávání je ošetřeno Opatřením ministryně školství takto:

„Pro žáky prvního stupně upraví škola (do doby uvedení ŠVP do souladu s upraveným RVP ZV) podmínky vzdělávání žáků podle jejich speciálních vzdělávacích potřeb a vychází zejména z upraveného RVP ZV.“

Školní vzdělávací program (ŠVP)

ŠVP je učební dokument, který si každá základní a střední škola vytváří, aby realizovala požadavky RVP pro daný obor vzdělávání.

„Žáci druhého stupně základního vzdělávání, kteří se vzdělávali podle RVP ZV-LMP, dokončí základní vzdělávání podle dosavadního školního vzdělávacího programu vydaného v souladu u s RVP ZV-LMP; zákonný zástupce žáka může požádat o vzdělávání žáka podle RVP ZV vydaného Opatřením ministryně školství,“ píše MŠMT.

Související články

Výběr článků

Načítám