Článek
Nejčastěji je učiteli bez patřičné specializace vyučován předmět informační a komunikační technologie, stojí ve výroční zprávě. Na středních školách se podíl učitelů s odbornou kvalifikací zvýšil o asi dvě procenta. O nedostatku kvalifikovaných učitelů a učitelů některých specializací se mluví dlouhodobě.
Kvalifikovanost a specializace učitelů podle inspekce ovlivňují kvalitu výuky ve školách. Učitelé, kteří měli pedagogické vzdělání a specializaci na daný předmět, dokázali více využít čas vyučovací hodiny bez prodlev či zapojit žáky do výuky.
Méně kvalifikovaných a specializovaných učitelů je podle inspekce ve školách s méně než 300 žáky. Ty měly také menší nabídku volitelných předmětů či cizích jazyků.
Matika Česku. Nadační fond chce upozornit na nedostatek učitelů matematiky
Základních škol, ve kterých byly informační a komunikační technologie vyučovány i učiteli bez aprobace, bylo v minulém školním roce asi 59 procent. U výtvarné výchovy to bylo 56,1 procenta, u cizích jazyků 54,9 procenta. Například u matematiky či fyziky se jednalo o zhruba 40 procent základních škol.
Na SŠ je lepší situace u maturitních oborů
Odborná kvalifikace učitelů středních škol klesala mezi školními roky 2018/2019 a 2022/2023 z 96,2 procenta na 91,4 procenta. V minulém školním roce stoupla o asi dvě procenta. Zajistit výuku odborně kvalifikovanými pedagogy se stále lépe dařilo gymnáziím a středním odborným školám s maturitními obory, uvedla inspekce. I ve středních odborných školách s obory nematuritními se podle ní situace mírně zlepšila.
Stejně jako v minulých letech byly v navštívených středních školách neaprobovanými pedagogy nejčastěji vyučovány předměty informační a komunikační technologie, cizí jazyky, odborné předměty a matematika.
Alarmující je podle inspekce další nárůst neaprobované výuky v případě informačních a komunikačních technologií. Podíl středních škol, ve kterých nebyl tento předmět vyučován pouze specializovanými učiteli, činil v roce 2022/2023 téměř 48 procent, v roce 2023/2024 téměř 53 procent.