Článek
Podle mluvčí MŠMT Anety Lednové šlo letos na asistenty pedagoga asi 8,9 miliardy korun, tedy o 2,8 miliardy více než před dvěma roky.
Ze znění vyhlášky o společném vzdělávání handicapovaných či jinak znevýhodněných žáků a nadaných s ostatními ve školách vyplývá, že má asistent pedagoga podporovat učitele při výuce a její organizaci a zároveň má vést žáky k samostatnosti a aktivnímu zapojení do činnosti ve škole. Asistent by měl pracovat s žáky podle potřeby a pokynů pedagoga, kterému pomáhá.
S rušením míst asistentů pedagoga se nepočítá, peníze na ně budou, uklidňuje MŠMT
Množství asistentů pedagoga se od roku 2016 zvýšilo z 13 299 na 26 665. Nejvíc je jich na základních školách, kde jejich množství narostlo z 10 080 na 20 676. V mateřinkách působí asi šestina všech asistentů a ve středních školách kolem pěti procent. V minulém roce jich ve školkách pracovalo 4601 a u středoškoláků 1251.
Vyhláška o společném vzdělávání, tedy takzvané inkluzi, platí od roku 2016. Počet žáků, u nichž základní školy evidují speciální vzdělávací potřeby, vzrostl od září 2017 do loňska podle dat ministerstva ze zhruba 108 tisíc na 135 tisíc.
V Česku je přibližně 4200 ZŠ, do kterých loni chodilo asi 963 tisíc žáků. Na jednoho asistenta tak připadalo v průměru 47 školáků. V roce 2016 činil tento poměr 90 žáků. Ve školkách je na jednoho asistenta kolem 77 dětí a ve středních školách 346.
Zkoušky by se mohly upravit při plošné uzávěře, nyní se to nechystá, sdělil Plaga
S nárůstem počtu asistentů se změnilo i jejich financování. V roce 2017 a 2018 na ně šly peníze částečně prostřednictvím krajských normativů a zároveň se začali platit jako tzv. podpůrné opatření při inkluzi.
„Za toto období tak nelze výdaje na asistenty pedagoga vyčíslit,“ uvedla Lednová.
V roce 2019, kdy se financovali z peněz na inkluzi, na ně podle ministerstva dostaly běžné školy 4,9 miliardy korun a speciální školy 1,2 miliardy korun. V následujícím roce měly běžné školy pro asistenty 6,2 miliardy korun a loni ještě o miliardu více.
Přibývá žáků s psychickými problémy, upozorňují školy i odborníci
Ve speciálních školách se od roku 2020 zavedlo financování asistentů podle jejich skutečného počtu. Loni tak tyto školy podle Lednové obdržely na asistenty 1,7 miliardy Kč.
Pořád spíše „asistent žáka“
Podle nedávného průzkumu obecně prospěšné společnosti Nová škola, kterého se zúčastnilo 663 pedagogických pracovníků, stále přetrvává chybné pojetí profese jako asistenta žáka, spíše než asistenta pedagoga.
Odborníci již dříve upozorňovali, že asistentům chybí lepší návody pro výuku postižených i popis činností, které mají být součástí jejich práce.
Ministerstvo školství rozeslalo školám návod k poskytování doučování pro žáky
Výhrady byly i k tomu, že pro získání kvalifikace asistenta stačí absolvovat kurz v rozsahu 120 hodin. Podle kritiků je to pro přípravu kvalitního asistenta málo.