Článek
Zatímco v minulé sezóně se studenti brněnské techniky poprvé probojovali do první desítky, letos se v maďarském Egeru – kde byli jako jediní účastníci z ČR – hned třikrát dostali až na stupně vítězů.
Zvítězili ve dvou hodnoticích disciplínách: v kategorii Project management, kde porota posuzuje vedení projektu v průběhu celého roku, prezentaci a technickou zprávu, a v kategorii Suspension construction, kde se hodnotí kvalita návrhu a zpracování podvozku.
Po technické přejímce vozu už přišly na řadu dynamické disciplíny na trati. Brněnský tým zvítězil v disciplíně Akcelerace, kde je cílem zdolat v co nejkratším čase dráhu o délce 250 metrů.
„Falcon, náš letošní nový model pneumobilu, dosáhl maximální rychlosti 49 km/h a ujel vytyčenou trasu za 19,5 sekundy. Tímto časem jsme získali náskok dvě sekundy před týmem, který obsadil druhé místo, a zvítězili jsme,“ popsal člen týmu Pneumobil Racing Team Brno a student FSI VUT Jaroslav List.
V časovém závodu brněnští konstruktéři obsadili třetí příčku, v disciplíně zaměřené na maximální dojezd monopostu čtvrtou.
Každý rok se staví nový pneumobil
Mladí konstruktéři na výjimečném závodě, kterého se účastní 36 univerzitních týmů z Evropy, startovali se dvěma monoposty na stlačený vzduch.
„Každý rok stavíme úplně od začátku nový monopost, což je také největším smyslem tohoto projektu. Na každém novém autě se odráží celkový pokrok, který jsme jako tým za rok prodělali. Používáme nové a vyspělejší technologie, jako je robotické obrábění nebo vakuové kapotování karbonové kapoty. Nový pneumobil Falcon se nám díky pokročilejším technologiím a zkušenostem podařilo odlehčit o téměř 20 kilogramů a zvýšit jeho výkonnost,“ uvedl vedoucí týmu Matúš Ranuša.
Přesto se v Egeru představil i loňský model Javelin. „V jedné disciplíně přestal na Falconu fungovat jeden z klíčových senzorů v pneumatickém motoru. Proto jsme do časového závodu museli poslat starší monopost Javelin, který dosáhl na třetí místo,“ vysvětlil.
První jednomístné vozítko, které je poháněné pouze vzduchem z tlakových lahví, bylo na VUT představeno v roce 2011. V posledních dvou letech se tým rychle rozvíjí a zaznamenává s pneumobily úspěchy i v evropském měřítku.
Na vývoji a stavbě pneumobilu Falcon se v letošní sezóně podílelo asi 20 studentů. Někteří jsou v týmu nováčky, řada z nich má za sebou dvě až tři sezóny.
„Výhodou je rozmanitost našeho týmu – většina sice studuje magisterský stupeň na Ústavu konstruování FSI, ale do projektu se zapojili i studenti z fakulty informačních technologií (FIT) a fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií (FEKT),“ poznamenal vedoucí sekce vývoje Petr Krejčiřík.
Do vývoje a stavby nového monopostu na stlačený vzduch se mohou zapojit studenti napříč VUT na bakalářském i magisterském stupni studia. Studenti mají pro svoji práci k dispozici plně vybavenou dílnu, mohou pracovat i ve vybraných laboratořích FSI VUT a využívají také univerzitní dílnu 3D tisku.
Projekt je podle vysoké školy přínosný rovněž z výzkumného hlediska. Stlačený vzduch se sice nepovažuje za alternativu pro klasické spalovací motory či elektromotory, ale může představovat doplňkové palivo, které přinese snížení spotřeby a emisí.