Článek
Zatímco v zemích OECD jsou na čtyřech pětinách až 92 procentech průměru, v tuzemsku se to v závislosti na typu školy pohybuje od 46 do 58 procent. Ukázalo to mezinárodní srovnání dat o vzdělávacích systémech za školní rok 2011/2012, které v těchto dnech zveřejnila OECD.
Čeští učitelé berou sotva polovičku
Průměrné platy pedagogů s patnáctiletou praxí působících v předškolním vzdělávání byly v roce 2011 podle tehdejšího kurzu k dolaru asi 25 405 korun měsíčně. Na prvním stupni základních škol to bylo podle tohoto průzkumu 28 560 korun měsíčně, na druhém stupni ZŠ 28 784 korun měsíčně a u středoškolských učitelů 29 592 korun měsíčně.
Průměr OECD se přitom pohyboval v přepočtu od 55 000 po více než 63 000 korun měsíčně. Tyto částky jsou přitom přepočteny na paritu kupní síly, je tedy zohledněna rozdílná cenová úroveň v jednotlivých zemích.
Poloviční je i jejich platový růst
Platy učitelů v tuzemsku se navíc v průběhu pracovní dráhy nezvyšují tak výrazně jako v jiných zemích OECD. Zatímco průměrně jsou na vrcholu kariéry zhruba o 60 procent vyšší než u absolventů, v tuzemsku se dostanou jen o 18 až 30 procent výše.
Česko je také výrazně podprůměrné z pohledu výdajů na žáka nebo studenta. Zatímco průměr OECD byl 9487 dolarů (v tehdejším kurzu asi 168 000 korun) ročně, v České republice to bylo 6931 dolarů (cca 122 700 korun) ročně. Na základních a středních školách a nástavbách je drtivá většina těchto prostředků určena na vlastní vzdělávací proces, na vysokých školách asi třetina připadá na výdaje na výzkum a vývoj.