Článek
Za největší zdroje stresu označují učitelé problémové chování žáků, pracovní vytížení, přetížení administrativou a obtížnou komunikaci s rodiči.
Do výzkumu se zapojilo 1768 pedagogů, z nichž dvě třetiny byly ženy. Důležitým faktorem, který ovlivňuje spokojenost vyučujících, je podle autorů průzkumu kvalita vedení školy.
Vyšší pracovní spokojenost učitelů a pocit komunity jsou spojeny s lepšími výsledky žáků v matematice
„Spokojenost učitelů tedy přímo souvisí s tím, jaké jsou manažerské a vůdčí schopnosti ředitelů a ředitelek základních škol,“ řekl Jiří Mudrák ze SYRI a Psychologického ústavu Akademie věd (AV ČR).
Odhalit potenciál dětí je možné i při běžné výuce, ujišťuje učitelka
Podle zjištění odborníků ze SYRI se prokázala i souvislost mezi psychickou pohodou učitelů a studijními výsledky žáků.
„Zajímavým zjištěním například je, že vyšší pracovní spokojenost učitelů a pocit komunity jsou spojeny s lepšími výsledky žáků v matematice. To je vcelku dobrý argument pro to, aby se školy a společnost duševní pohodou učitelů vážně zabývaly,“ poznamenal Mudrák.
Pro pracovní zdraví učitelů je podle odborníků rizikem zejména syndrom vyhoření. Nejvýznamnějším zdrojem vyhoření učitelů je podle nich obtížné skloubení nároků pracovního a rodinného života.
„Opatření na podporu pracovního zdraví pedagogů a pedagožek by se proto měla zaměřit na zlepšení podmínek pro harmonizaci práce a rodiny a větší podporu při zvládání přemíry pracovních nároků, např. administrativních,“ uvedla Kateřina Zábrodská ze SYRI a Psychologického ústavu AV ČR.
Psychologický kapitál
„Dobrou zprávou je, že učitelky a učitelé druhého stupně základních škol mají své vlastní osobní zdroje, které dokážou efektivně uplatňovat pro lepší zvládání pracovních nároků a snížení rizika vyhoření. Hlavním takovým zdrojem je psychologický kapitál, který si můžeme představit jako obdobu finančního kapitálu, ale v oblasti psychických zdrojů. Pokud máme tohoto kapitálu dostatek, snadněji zvládáme každodenní výzvy,“ popsala Zábrodská.
Odbory uskuteční celodenní stávku ve školách
Psychologický kapitál je souhrn pozitivních vlastností člověka, zahrnuje optimismus, sebedůvěru, naději a odolnost.
„V našem výzkumu se prokázal významný pozitivní vliv psychologického kapitálu na pracovní zdraví učitelů na několika různých úrovních. Psychologický kapitál významně snižuje pociťovaný konflikt mezi prací a rodinou a potažmo snižuje riziko vyhoření,“ řekla Zábrodská.
Kvalitní pracovní podmínky podle odborníků nezaručuje jen plat, důležité jsou i jiné oblasti.
Výzkum podle odborníků potvrdil, že učitelství je psychicky náročné povolání. Zároveň ukázal, že většina učitelů je se svou prací spokojena. Nejvíce spokojení jsou s využitím svých schopností, naopak nejméně s finančním ohodnocením.
Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (SYRI) je postaven na posílení vzájemných vazeb a vědeckých spoluprací Masarykovy univerzity v Brně, Univerzity Karlovy v Praze a ústavů Akademie věd ČR. Pod jednou střechou sdružuje 150 vědců z těchto institucí. Má získávat data o sociálních procesech, které provázejí krizové a rizikové situace typu pandemií. Na základě nich pak formuluje doporučení, jak problémy řešit. |