Článek
Zapojit se mohou všechny mateřské, základní a střední školy v metropoli. Přihlášku lze vyplnit na webových stránkách, a to do 24. února. Kdo uspěje, bude jasné 4. března.
Zapojené školy získají mj. odborné vyhodnocení dopravy v okolí, dopravní studio s návrhy opatření. Součástí programu je také finanční podpora ve výši 40 tisíc korun, pomoc a know-how z oblasti výchovy k udržitelné a bezpečné dopravě.
Úpravy spočívají například v zavedení školní ulice, kdy platí omezení vjezdu aut do ulice v blízkosti škol, buď pouze v ranní špičce, nebo celý den, nebo změnou dopravního režimu tak, aby více dětí chodilo pěšky nebo jelo na kole. Program také slouží jako důležitý podklad pro městské úřady při plánování trvalých stavebních úprav, například rekonstrukcí křižovatek.
Jezděte do práce na kole. Je to velmi zdravé, tvrdí britští vědci
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_G/zuV0vh.jpeg?fl=cro,0,23,800,450%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Z výzkumu na téma doprava a chodci v okolí škol, který uskutečnila organizace ve spolupráci se sociology, antropology a sociálními geografy, vyplývá, že většina dětí přichází na výuku pěšky z domova nebo ze zastávky veřejné dopravy. Autem jezdí pravidelně každé čtvrté dítě.
Každý čtvrtý prvňák pak hodnotí svoji cestu za vzděláním jako nebezpečnou a 43 procent dětí si myslí, že ráno před budovou panuje nepříjemný provoz. Bezpečnější cesty pro chodce by uvítalo 75 procent rodičů a více než polovina z nich se vyslovila pro větší zklidnění dopravy u školy.
Zdravější díky chůzi
„Výzkum potvrdil, že pozornost u škol by se měla soustředit především na péči o bezpečné a pohodlné cesty pro pěší, případně pro cyklisty,“ konstatovala jedna z autorek výzkumu Blanka Klimešová z organizace Pěšky městem, podle níž putování pěšky může znamenat příležitost k pravidelnému pohybu i získání důležitých kompetencí a dovedností, jež by školáci jízdou v autě nezískali.
Význam programu podtrhuje i fakt, že děti, které se do školy dopravují aktivně, jsou nejen zdravější, ale také lépe vnímají své okolí a učí se samostatnosti, připomněla.
„V loňském roce jsme úspěšné dokončili projekt na ZŠ Nedvědovo náměstí v Praze 4 a ZŠ Ke Kateřinkám v Praze 11,“ připomněla koordinátorka programu Dominika Marešová.
Mezi poslední realizace patří například i okolí ZŠ Solidarita v Praze 10, kde letošní školní rok odstartoval projektem Školní plácek. Ten ukázal, že i drobnými prvky lze zcela změnit funkci prostranství. Ulice u školy zůstala zavřená pro auta, na silnici se objevily třeba malé rampy jako ve skateparku, pingpongový stůl, stolky a židle, kde mohli lidé posedět.
Radotín zakáže vjezd aut před školy v době, kdy přicházejí děti
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gR_3/gZoJ/radotin-doprava-skola-zakaz.jpeg?fl=cro,0,106,2048,1152%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)