Článek
Návrh modernizovaného učebního plánu by podle něj měl NPI ministerstvu předložit na podzim 2023.
O potřebě revize takzvaných rámcových vzdělávacích programů (RVP), které určují učivo ve školách, se hovoří zhruba od roku 2016. Loni na podzim ministerstvo ustanovilo expertní panel, který měl za úkol připravit návrh koncepce pro potřebné změny.
Pedagogický institut začne upravovat učivo základních škol
Návrh tzv. hlavních směrů revize předal v polovině června bývalému ministru školství Petru Gazdíkovi (STAN), k pokračování v započaté reformě se přihlásil i současný ministr Vladimír Balaš (STAN).
Manažerka projektu revize Kateřina Lichtenberková v srpnu řekla, že na schválení koncepce na MŠMT se ale ještě čeká. Avizovala, že NPI začne pracovat na úpravě učiva v předmětech základních škol na konci září.
Organizace testují nový kvalifikační program pro vzdělávání ředitelů škol
„Na vydání finální verze hlavních směrů jsme nečekali. Nyní máme asi 250 externích spolupracovníků a vedle toho na revizích budou pracovat také konzultační skupiny s přibližně stejným počtem zájemců,“ konstatoval Ubr.
Práce na změně vzdělávání jsou podle něj na začátku. „Učíme se spolu mluvit, poslouchat se, tolerovat odlišné názory. Ale máme společný cíl, vytvořit program prospěšný pro děti, užitečný pro učitele a inspirativní pro další aktéry ovlivňující vzdělávání mladé generace,“ sdělil.
„Klíčová témata pro mladého člověka“
Pracovní skupiny NPI podle něj aktuálně začínají pracovat na několika tématech najednou. Jde o vizi úprav vzdělávání, „klíčová témata pro mladého člověka“ a podporu učitelů při rozvoji schopností dětí komunikovat, spolupracovat v týmu a fungovat v digitálním prostředí.
Vedle toho podle Ubra ministerstvo pověřilo institut zpracováním dokumentu o tom, jak rozumí zadání koncepce.
Organizace EDUin varuje, že změny v učivu mohou zvětšit potíže ve vzdělávání
Lichtenberková již v létě uvedla, že tři koncepční skupiny na NPI upřesňují zadání pro úpravu učiva. Revizí vyučované látky by se měly zabývat oborové skupiny, kterých má být 18. Konzultační skupiny jsou podle Ubra určeny pro zájemce, kteří netvoří texty vzdělávacího programu, ale chtějí poskytovat náměty či se vyjadřovat k dílčím výstupům revize.
Jádro a nadstavba?
Organizace ve vzdělávání se přitom neshodnou, zda by se měl obsah učiva při chystaných změnách v základních školách rozdělit na tzv. jádro a nadstavbu, což v rámci chystané revize navrhl expertní tým.
Organizace ve vzdělávání se neshodnou na možném rozdělení učiva v základních školách
Zatímco Asociace ředitelů ZŠ, Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV) a neziskové organizace EDUin to považují za nežádoucí, předseda spolku Pedagogická komora Radek Sárközi uvedl, že s rozdělením vzdělávacího obsahu souhlasí čtyři pětiny oslovených učitelů.
Školský resort tak aktuálně podle Lichtenberkové zvažuje různé varianty.
Ministerstvo pro místní rozvoj reaguje na kritiku, posunulo výzvy pro dotace na renovace škol
RVP nahradily v roce 2005 dřívější jednotné osnovy. Na rozdíl od nich neurčují vzdělávací plány, co se má učit v jednotlivých ročnících. Popisují, s čím se má žák seznamovat na různých stupních vzdělávání a co má umět na konci. Dávají školám větší volnost pro tvorbu vlastních vzdělávacích plánů, které se tak od sebe mohou lišit.
Vláda slíbila úpravy učebních plánů ve svém programu. Důraz by se podle ní měl klást mj. na občanské vzdělávání, finanční a mediální gramotnost.