Článek
„Předpokládáme, že ministerstvu (školství) předložíme verzi rámcových vzdělávacích programů v prosinci tohoto roku,“ uvedl Bulant.
MŠMT to původně očekávalo v říjnu
Náměstek ministra školství Jiří Nantl přitom na začátku října avizoval, že resort očekává, že mu institut předá k posouzení pracovní verzi upravených rámcových vzdělávacích programů (RVP) pro základní vzdělávání na přelomu října a listopadu.
Ministerstvo proto plánovalo předložit návrh učebních programů pro základní školy k veřejné konzultaci na počátku roku 2024 a modernizované dokumenty, podle nichž se bude ve školách učit, schválit ve druhé polovině roku 2024, informoval tehdy Nantl.
Růst počtu učitelů skončí, ministr od ledna změní vyhlášku
Podle nových učebních plánů povinně od roku 2027/2028
Podle nových učebních plánů by se měli žáci v základních školách povinně učit od školního roku 2027/2028, rozhodlo nedávno ministerstvo školství. Je to o dva roky později, než úřad ještě na začátku tohoto roku plánoval.
Pozdější zavádění nového učebního programu má podle resortu umožnit školám, aby měly čas na kvalitní zpracování vlastních školních učebních plánů a měly k tomu dostatečnou podporu od státu.
Zavádění nových učebních programů pro žáky ZŠ se posune
Resort ve spolupráci s NPI připravuje modelové školní vzdělávací programy, kterými se školy budou moci při úpravách vlastních učebních plánů inspirovat. Pro základní školy mají vzniknout nejméně tři modely, avizovali zástupci institutu dříve. První model by měl být nastavený podle předmětů, druhý bude spojovat obory, které k sobě mají tematicky blízko, a třetí by měl být zaměřen na výuku podle jednotlivých témat. Ukázkové programy by měly být hotové do června 2024, řekl nyní Ubr.
Takzvané RVP na rozdíl od dřívějších osnov od roku 2005 neurčují, co se má učit v jednotlivých ročnících, ale popisují, s čím se má žák seznamovat na různých stupních vzdělávání a co má umět na konci. Školy podle RVP vytvářejí vlastní učební plány, které se tak od sebe mohou lišit.
Změny ve vzdělávání slíbila vláda v programovém prohlášení. Důraz by se podle ní měl klást na občanské vzdělávání, etickou výchovu, finanční a mediální gramotnost a kritické myšlení. O potřebě revize RVP se mluví zhruba od roku 2016.