Hlavní obsah

Pedagogický institut bude rozvíjet činnost metodických kabinetů pro učitele

Praha

Možnosti spolupráce mezi učiteli a podporu v zavádění nových učebních plánů bude školám poskytovat nový projekt Národního pedagogického institutu (NPI) Podpora kurikulární práce škol. Naváže na končící projekt, který pomáhal začínajícím učitelům, ředitelům a zavedl síť metodických kabinetů, jak ve středu oznámil hlavní manažer projektu Jiří Nekola.

Foto: Envato Elements

Ilustrační snímek

Článek

Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) zahájil NPI v roce 2018 s cílem řešit situaci okolo dalšího vzdělávání pedagogů. Mnozí odborníci na školství to tehdy označovali za nesystematické, nekoncepční či zastaralé. Projekt SYPO končí letos v červnu.

„V našich podmínkách je poměrně unikátní, že na velký systémový projekt navazuje projekt další a dál rozvíjí původní hlavní myšlenku. Metodické kabinety tak mohou pokračovat ve své metodické činnosti,“ uvedl Nekola.

Metodické kabinety jakožto součást projektu SYPO vznikly jako platforma, kde si učitelé mohou rozšiřovat své znalosti a dovednosti, vyměňovat si zkušenosti s kolegy a dále se vzdělávat ve svém oboru. Svůj metodický kabinet měli např. učitelé matematiky, informatiky a češtiny.

Stále není rozhodnuto. MŠMT bude podobu výuky druhého cizího jazyka ještě řešit

Věda a školy

Podle projektového manažera se do činnosti metodických kabinetů zapojilo přes 4000 učitelů. Mnozí z nich se podíleli na konání vzdělávacích akcí, které byly připravené podle požadavků a potřeb pedagogů. Konala se mj. školení, kterých se učitelé mohli zdarma účastnit. Metodické kabinety fungovaly ve školství i dříve, zrušily se po roce 1990.

Do škol půjde nový projekt v září

Činnost metodických kabinetů bude podle Nekoly pokračovat i v následujících letech. S jejich dalším rozvojem počítá projekt Podpora kurikulární práce škol, který je schválený do konce listopadu 2028. „Nyní tento projekt administrativně připravujeme, do škol půjdeme v září,“ řekl Nekola.

Zapojení učitelé by podle něj měli pomáhat i s úpravami učebních plánů ve školách po dokončení revize vzdělávacích programů (RVP). Při zavádění nového učiva chce NPI působit ve všech základních školách v Česku, intenzivně pak v 500 až 1000 školách.

Rozpočet nového projektu je podle Nekoly asi 800 milionů korun, peníze jsou z národních a evropských zdrojů. Na revizi nyní pracují odborníci ve skupinách při NPI. Podle harmonogramu má být nový RVP pro žáky v prvním a šestém ročníku povinný od září 2025 a ve všech třídách od září 2029. První školy by mohly výuku upravit od září 2024.

Pětina ZŠ a desetina SŠ nevyučuje mediální výchovu, zjistil průzkum

Věda a školy

Součástí projektu SYPO bylo také vysílání webinářů. Od začátku vysílání v březnu 2020 zaznamenaly 650 tisíc zhlédnutí. Obsah webinářů i v projektu nabízenou podporu podle Nekoly výrazně ovlivnily zavření škol kvůli pandemii covidu-19 a příchod ukrajinských dětí do českých škol kvůli válce na Ukrajině. Podporu projekt nabízel rovněž ředitelům a zřizovatelům a začínajícím učitelům. Pro ně připravil příklady inspirativní praxe ze všech druhů škol.

Podle statistik ministerstva školství je v tomto školním roce v Česku 4261 ZŠ. Působí na nich 92 791 učitelů.

S adaptací začínajících učitelů pomohou školám tři nové příručky

Věda a školy

Učitelé dějepisu a cizích jazyků se mohou zapojit do metodických kabinetů

Věda a školy

Výběr článků

Načítám