Článek
Motocykly pocházejí ze sbírky Moravskoslezského kraje, kterou mu daroval již zesnulý sochař Miroslav Rybička. Ten byl vášnivým sběratelem historických motocyklů.
„Díky jeho štědrosti se dnes mohou naši studenti učit restaurátorské práce přímo na těchto strojích. Zdokonalují se tak v moderních metodách péče o technické dědictví našeho kraje,“ uvedla mluvčí univerzity Petra Halíková.
Dodala, že poslední zrenovovaný motocykl je zajímavý tím, že jde o model vyráběný mezi lety 1929 a 1933, se kterým se pojí historie vzniku světoznámého názvu Jawa.
Ostravští studenti renovují historické motocykly
„Motocykl původně vyráběla německá firma Wanderer, od níž Zbrojovka Františka Janečka zakoupila licenci. Legendární název Jawa vznikl spojením slov Janeček a Wanderer poté, co se výroby ujali Češi,“ vysvětlil vedoucí restaurátorské dílny Lukáš Kudrna.
Stroj byl ve špatném stavu
Kudrna doplnil, že firma postupně model vylepšovala a měnila co do jízdních vlastností i vzhledu.
„A my jsme nyní jeden kus zprovoznili. Motorka se k nám dostala v neutěšeném stavu po starší nedokončené renovaci. Dnes je plně funkční a doplněná o chybějící díly včetně předního blatníku, obou světel, klaksonu či držáku baterie,“ ukazoval Kudrna.
Komponenty se studentům a zaměstnancům restaurátorské dílny daří shánět prostřednictvím internetových aukcí a bazarů, případně nahrazovat pomocí reverzního inženýrství, 3D tisku či slévárenství. Díky tomu se studenti učí práci s moderními metodami výroby a zároveň se tím na univerzitě rozvíjí spolupráce napříč pracovišti.
Za dobu pětiletého fungování dílny se na fakultě kromě zmiňované Jawy 500 OHV podařilo podle informací na univerzitním webu opravit motocykly Jawa 250 special, Jawa 300 sv, Indian Scout 37 a ČZ 150c.
Zámek Kvasiny, místo spojené se značkou Jawa
Na všech restaurátorských úpravách se podíleli studenti, kteří se motorkám věnovali i ve svých závěrečných pracích. V současnosti jsou motocykly součástí výstavy v Muzeu nákladních automobilů v Kopřivnici na Novojičínsku.
V plánu je anglický AJS 500 OHV
Dalším motocyklem, do kterého se studenti pod pedagogickým vedením pustí, je anglický AJS 500 OHV z roku 1929. Podle Kudrny to byly velmi výkonné a pokrokové stroje, které se za první republiky v Československu oficiálně prodávaly.
„Kromě modelu AJS máme na dílně ještě torzo motocyklu ČZ 250 tourist, který čeká na postupnou kompletaci,“ upřesnil vedoucí dílny.