Hlavní obsah

Organizace ve vzdělávání se neshodnou na možném rozdělení učiva v základních školách

Praha

Organizace ve vzdělávání se neshodnou, zda by se měl obsah učiva při chystaných změnách v základních školách rozdělit na takzvané jádro a nadstavbu. Zatímco Asociace ředitelů ZŠ, Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV) a neziskové organizace EDUin to považují za nežádoucí, předseda spolku Pedagogická komora Radek Sárközi uvedl, že s rozdělením učiva souhlasí čtyři pětiny oslovených učitelů.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Vyplývá to z informací, které organizace poskytly ČTK.

Změny tzv. rámcových vzdělávacích programů (RVP) slíbila vláda ve svém programu. Ministerstvo školství by v nejbližší době mělo rozhodnout, jak se úpravy udělají. Experti navrhli mj. rozdělení učiva na tzv. jádrové a rozšiřující.

Tento záměr ale vyvolal řadu připomínek, MŠMT proto nyní podle manažerky projektu revize Kateřiny Lichtenberkové zvažuje různé varianty. Až úřad koncepci revize schválí, začnou podle toho odborníci v Národním pedagogickém institutu (NPI) upravovat učivo v jednotlivých předmětech.

Doporučují jen jádro, které mají zvládnout všichni

Společnost EDUin již dříve uvedla, že s rozdělením učiva na základ a nadstavbu nesouhlasí.

K jejímu postoji se teď ve společném stanovisku přidaly také organizace SKAV a Asociace ředitelů základních škol (AŘZŠ). Doporučily určit pouze tzv. jádrové učivo, které by měli zvládnout všichni žáci.

„Rozvíjející obsahy by měly být volbou až samotných učitelů, kteří jsou přímo ve výuce schopni posoudit vzdělávací potřeby jednotlivých žáků,“ uvedly. Doplnily, že učitele v tom bude potřeba podpořit např. pomocí návodů, materiálů na internetu a učebnic.

Spolek poukazuje na vládní strategii

Naopak šéf spolku Pedagogická komora poukázal na průzkum, který spolek udělal mezi 897 respondenty. „S rozdělením vzdělávacího obsahu na jádrový a rozšiřující souhlasí 81 procent pedagogů,“ napsal Sárközi ČTK.

Poukázal zároveň na to, že o rozdělení učiva se píše i ve vládním dokumentu Strategie vzdělávání 2030+, podle kterého experti návrh revize připravili.

„Mezi očekávanými výstupy RVP budou odlišeny tzv. jádrové výstupy, definující společné minimum pro všechny žáky, a výstupy rozvíjející, které budou podkladem pro individualizaci vzdělávání všech dle jejich předpokladů a zájmů a umožňující účinnou podporu talentovaných a nadaných žáků,“ stojí ve strategii.

Podle organizací EDUin, SKAV a AŘZŠ strategie neupřesňuje, jak se má pojem jádrového učiva chápat. „Dělení obsahu není zavedeno v žádné zemi s vyspělým vzdělávacím systémem,“ konstatovaly.

Proti zavedení novinky je podle nich několik důvodů. Varovaly před tím, že rozdělení učiva pro žáky s horšími a lepšími schopnostmi by mohlo dále prohloubit nerovnosti ve vzdělávání.

Připomněly, že cílem Strategie vzdělávání 2030+ má být snížení nerovností. Podle organizací není jasné, jak by se rozdělení učiva promítlo do hodnocení žáků. Doplnily, že učitelé zatím ani nejsou na změnu připraveni.

Schválení revidovaného učiva pro základní školy plánuje ministerstvo na podzim 2023. Školy by podle nových učebních plánů mohly učit od září 2024.

Výběr článků

Načítám