Článek
„Zkušenost s nějakou formou násilí má každá třetí žena v ČR. V prostředí domácího násilí vyrůstají a mnohdy jsou i přímo jeho oběťmi také děti. Zkušenost s násilím v rodině má každé desáté dítě v ČR,“ popsala Marvánová Vargová.
Podle Lenky Felcmanové z organizace SOFA, která se zaměřuje mimo jiné na pomoc ohroženým dětem, se lze setkat s traumatizovaným dítětem prakticky v každé školní třídě.
Odkázala na starší studii, podle níž by v 25členné třídě bylo jen devět dětí, jež by za sebou nemělo potenciálně traumatizující zážitek.
Agrese mívá původ v rodině, říká odbornice
Mezi takové negativní zkušenosti se může řadit vystavení násilí ať už v roli oběti, či svědka, zanedbávání péče, zneužívání dětí, alkoholismus nebo návykové látky v rodině, případně rozpad rodiny.
Investice do včasného zachycení traumatizovaných dětí obrovsky sníží náklady na důsledky ve zdravotní péči
Avšak terapeutickou podporu vyžadují podle Felcmanové zejména děti, které se setkaly s více negativními jevy. Včasnou pomocí se podle amerických výzkumů výrazně snižují náklady na jejich zdravotní péči v dospělosti.
„Výzkumy zjistily, že investice do včasného zachycení traumatizovaných dětí obrovsky sníží náklady na důsledky ve zdravotní péči. Je jednoznačně prokázáno, že je u nich výrazně častější užívání návykových látek, ale jednoznačně je prokázán i vztah se srdečními onemocněními, cukrovkou, nepřekvapí nás obtíže v duševním zdraví, pokusy o sebevraždu. Ale i ty běžné nemoci jsou výrazně četnější,“ zmínila.
Nový kurz má učitelům pomoci pracovat s traumatizovanými dětmi
Učitelům může pomoci vzdělávací program i aplikace
Toxický stres podle ní má vliv na zrání mozku, který se vyvíjí do 25 let věku. „Ve škole můžeme pozorovat řadu deficitů v učení, ale i v chování. Děti, které zažívají trauma, často nálepkujeme jako děti s náročným chováním. Je to ale důsledek toho, co prožily, a toho, že řadu dovedností zejména v emocionální oblasti nemají rozvinuté,“ uvedla.
Traumatizované děti například často dostávají mylně diagnózu ADHD, která způsobuje hyperaktivitu, nepozornost a impulzivnost.
„Ale všechno, co se pokazilo ve vztazích, se může zase jen ve vztazích uzdravit. Důležití jsou například učitelé, kteří mají obrovskou možnost přispět k zotavení z traumatu. A zároveň i oni sami si uleví od stresu, pokud budou vědět, jak s nimi zacházet,“ řekla Felcmanová.
Díky aplikaci zdokumentovala domácí násilí. A od surovce utekla
Její organizace připravila pro učitele či sociální pracovníky vzdělávací program vytvořený ve spolupráci s partnery v USA a Norsku. Podklady a informace jsou k dispozici na stránkách SOFA. Společnost už proškolila síť lektorů po celé ČR, kteří kurzy povedou. Zahraniční zkušenost podle Felcmanové ukazuje, že si více než čtyři pětiny absolventů kurzů pochvaluje jejich přínos a zvýšení kompetencí.
„Tyto děti pak přestávají vnímat jako problém, ale jako děti, které potřebují pomoc, více pozitivní pozornosti, protože neměly možnost ji čerpat ve svém rodinném prostředí,“ uvedla Felcmanová.
Marvánová Vargová také upozornila na aplikaci Bright Sky, která může pomoci nejen obětem domácího násilí, ale také lidem, kteří mají podezření, že k němu v jejich okolí dochází.