Článek
Expertní panel ustanovený ministerstvem školství připravil v uplynulém roce návrh koncepce, podle které by se měl změnit tzv. rámcový vzdělávací program (RVP) pro základní školy. Nyní se čeká na to, jak se do návrhu zapracují připomínky z ministerstva, Národního pedagogického institutu (NPI) a České školní inspekce.
Manažerka projektu revize Kateřina Lichtenberková nedávno řekla, že otazník zůstává hlavně u návrhu na rozdělení učiva na jádrové a rozšiřující. Koncem září by pak podle toho měl NPI začít upravovat učivo v jednotlivých předmětech.
Pedagogický institut začne upravovat učivo základních škol

Podle analytiků společnosti EDUin Jana Zemana a Lucie Slejškové se stále ještě jedná o variantě, že se k rozdělení učiva na základ a nadstavbu nepřistoupí, k čemuž vyzývala i řada připomínek k návrhu. Nerozdělovat učivo doporučila i společnost EDUin.
„Řada úspěšných zemí jde opačným směrem a nabízí pro všechny žáky shodný, přiměřeně zredukovaný vzdělávací obsah, spolu s vydatnou podporou těm, kteří mají potíže jej zvládnout,“ uvedli analytici. Podle nich rozdělení učiva na jádrové a rozšiřující nefunguje nikde na světě.
Problém rozpoznat nadání
Podle zastánců rozdělení učiva by měl tento krok přispět k individualizaci výuky a posílení podpory nadaných žáků. Analytici EDUin ale upozornili, že podle nedávné zprávy České školní inspekce mají školy problém nadání rozpoznat.
Inspekce: Školy nedokážou rozvíjet nadané žáky, učitelé je často nepoznají

Lepší podmínky pro přizpůsobení výuky potřebám jednotlivých žáků by proto podle EDUin přineslo spíš zvýšení počtu pedagogů a jejich pomocníků v jedné třídě.
„Takový přístup je využíván u pokrokových vzdělávacích systémů v zahraničí a na rozdíl od dělení vzdělávacího obsahu jsou ověřeny jeho pozitivní výsledky,“ uvedli zástupci EDUin.
Druhý povinný cizí jazyk na základní škole? V Evropě to není samozřejmost

Za nežádoucí označili také to, aby školy rozdělovaly děti podle výkonnosti. Poukázali na to, že vytváření kolektivů dětí se stejnými potřebami kritizovala i školní inspekce.
Inspektoři ve své zprávě o nadaných doporučili usilovat místo výběrových tříd spíše o rozlišování výuky různých předmětů podle úrovně žáků napříč ročníkem, nebo o spolupráci více učitelů ve výuce.
Do škol má nově přijít i „wellbeing“. Není jasné, jak to učit

Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal před novináři zmínil třeba možnost rozdělení žáků do skupin podle dovedností podobně, jako to funguje při výuce cizích jazyků.
Školení učitelů v modernizaci výuky má podpořit projekt za 860 milionů

Experti, kteří připravili návrh pro revizi RVP, už v červnu uvedli, že k možnosti rozdělení učiva se sešlo nejvíc připomínek. Podle předsedy expertního panelu Jana Jiterského jich bylo asi 700 z 3600. Schválení nového vzdělávacího plánu pro základní školy plánuje ministerstvo na podzim 2023.