Hlavní obsah

Organizace EDUin varuje, že změny v učivu mohou zvětšit potíže ve vzdělávání

Praha

Na riziko prohloubení nerovností mezi žáky a neefektivity vzdělávání při chystaných změnách ve školním učivu upozornila nezisková organizace EDUin. V oponentuře k návrhu koncepce úprav, který připravili experti na ministerstvu školství, společnost varovala zejména před rozdělením učiva na tzv. jádrové a rozšiřující a před tím, aby se žáci dělili do skupin podle výkonnosti.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační snímek

Článek

Expertní panel ustanovený ministerstvem školství připravil v uplynulém roce návrh koncepce, podle které by se měl změnit tzv. rámcový vzdělávací program (RVP) pro základní školy. Nyní se čeká na to, jak se do návrhu zapracují připomínky z ministerstva, Národního pedagogického institutu (NPI) a České školní inspekce.

Manažerka projektu revize Kateřina Lichtenberková nedávno řekla, že otazník zůstává hlavně u návrhu na rozdělení učiva na jádrové a rozšiřující. Koncem září by pak podle toho měl NPI začít upravovat učivo v jednotlivých předmětech.

Pedagogický institut začne upravovat učivo základních škol

Věda a školy

Podle analytiků společnosti EDUin Jana Zemana a Lucie Slejškové se stále ještě jedná o variantě, že se k rozdělení učiva na základ a nadstavbu nepřistoupí, k čemuž vyzývala i řada připomínek k návrhu. Nerozdělovat učivo doporučila i společnost EDUin.

„Řada úspěšných zemí jde opačným směrem a nabízí pro všechny žáky shodný, přiměřeně zredukovaný vzdělávací obsah, spolu s vydatnou podporou těm, kteří mají potíže jej zvládnout,“ uvedli analytici. Podle nich rozdělení učiva na jádrové a rozšiřující nefunguje nikde na světě.

Problém rozpoznat nadání

Podle zastánců rozdělení učiva by měl tento krok přispět k individualizaci výuky a posílení podpory nadaných žáků. Analytici EDUin ale upozornili, že podle nedávné zprávy České školní inspekce mají školy problém nadání rozpoznat.

Inspekce: Školy nedokážou rozvíjet nadané žáky, učitelé je často nepoznají

Věda a školy

Lepší podmínky pro přizpůsobení výuky potřebám jednotlivých žáků by proto podle EDUin přineslo spíš zvýšení počtu pedagogů a jejich pomocníků v jedné třídě.

„Takový přístup je využíván u pokrokových vzdělávacích systémů v zahraničí a na rozdíl od dělení vzdělávacího obsahu jsou ověřeny jeho pozitivní výsledky,“ uvedli zástupci EDUin.

Druhý povinný cizí jazyk na základní škole? V Evropě to není samozřejmost

Věda a školy

Za nežádoucí označili také to, aby školy rozdělovaly děti podle výkonnosti. Poukázali na to, že vytváření kolektivů dětí se stejnými potřebami kritizovala i školní inspekce.

Inspektoři ve své zprávě o nadaných doporučili usilovat místo výběrových tříd spíše o rozlišování výuky různých předmětů podle úrovně žáků napříč ročníkem, nebo o spolupráci více učitelů ve výuce.

Do škol má nově přijít i „wellbeing“. Není jasné, jak to učit

Věda a školy

Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal před novináři zmínil třeba možnost rozdělení žáků do skupin podle dovedností podobně, jako to funguje při výuce cizích jazyků.

Školení učitelů v modernizaci výuky má podpořit projekt za 860 milionů

Věda a školy

Experti, kteří připravili návrh pro revizi RVP, už v červnu uvedli, že k možnosti rozdělení učiva se sešlo nejvíc připomínek. Podle předsedy expertního panelu Jana Jiterského jich bylo asi 700 z 3600. Schválení nového vzdělávacího plánu pro základní školy plánuje ministerstvo na podzim 2023.

Výběr článků

Načítám