Článek
Hečková připomněla, že uzavírka škol v ČR byla kvůli covidu-19 jednou z nejdelších v Evropě. Podle dat Organizace OSN pro vzdělávání, vědu a kulturu (UNESCO) trvalo přerušení prezenčního vzdělávání v Česku od vypuknutí epidemie v březnu minulého roku 46 týdnů. V Evropské unii na tom byly hůře nebo srovnatelně školy ve Slovinsku, Bulharsku či Lotyšsku.
„Na distanční výuku i na aktuální hybridní formy vyučování se všichni zvládli nějak adaptovat, protože zkrátka není jiná možnost, ale cena, kterou platíme, je obrovská,“ konstatoval Kozel. U třetiny učitelů podle něj vedlo dlouhé období výuky na dálku k větším projevům depresí než u ostatních lidí.
Ředitelé: Školství letos ovlivnila výuka na dálku, na mnohá témata nebyl čas

„Až čtvrtina českých žáků vykazuje duševní nepohodu, především výskyt špatných nálad, podrážděnost, úzkost nebo problémy se spánkem. Školy referují o nárůstu psychických obtíží, náročného chování i ztrátě motivace,“ doplnila Hečková.
Děti a dospívající navíc podle ní přišli nejen o výuku, ale také o volnočasové aktivity.
Přibývá žáků s psychickými problémy, upozorňují školy i odborníci

Už v listopadu jsme informovali, že na danou skutečnost - nárůst počtu psychických problémů a depresí dětí - upozorňovaly i samotné školy a jiní odborníci. Celkově jde o následky loňského a jarního lockdownu, přičemž mnozí žáci si pak zároveň hůře zvykali na návrat do lavic.
Schválit novelu o pedagogických pracovnících
Prioritou pro další období by tedy podle Hečkové každopádně mělo být bezpečné prostředí ve školách a dobré vztahy mezi dětmi a učiteli, k čemuž by měla směřovat i pomoc státu. Řekla, že pedagogové by ve školách měli mít po ruce mentory, psychology, speciální pedagogy a sociální pedagogy, nabídku sociálních služeb, krizových center, terapeutů i dalších specialistů.
Podle Kozla by proto nová vláda pětikoalice měla co nejdříve schválit novelu zákona o pedagogických pracovnících, která mimo jiné zajistí systémové financování podpůrných profesí, jako jsou školní psychologové.
Středoškolské vzdělávání je neefektivní, výuka ustrnulá, nebere si servítky inspektor

Navzdory potížím ale podle Kozla letošní rok přinesl i důvody k radosti. „Začala se naplňovat vzdělávací Strategie 2030+, nastupující ministr školství slibuje pokračovat v nastaveném reformním kurzu a chce zachovat otevřenou komunikaci s odbornou veřejností a školami,“ zmínil.
Pro zlepšování škol považuje za zásadní kvalitu pedagogů. Přispět by k tomu podle něj mohlo to, že se pedagogické fakulty s ministerstvem školství zavázaly na reformě přípravy budoucích učitelů, dále že Národní pedagogický institut (NPI) a program Ředitel naživo budou spolupracovat na vzdělávání ředitelů.
Plaga napsal ředitelům škol. Opatření rozdělují společnost, připustil

Od očekávané novely zákona o pedagozích čeká i to, že ve školství zaručí stabilní platy a zavede do systému pozici uvádějícího učitele, který by měl pomáhat začínajícím kolegům.