Článek
Přestože význam emocí při komunikaci z pohledu jednotlivce již badatelé popsali v mnoha studiích, není dosud jasné, jakou roli hrají ve vzájemném porozumění dvou a více lidí, připomínají zástupci olomoucké školy.
„Emoce nejsou pouhými okny do duše. Signalizují to, co člověk cítí, a zároveň vyjadřují i to, co člověk chce, aby si okolí myslelo nebo cítilo. Signalizují naše pocity a záměry. V tomto smyslu je velmi důležitý sociální kontext k jejich porozumění,“ konstatoval vedoucí výzkumu Konstantinos Kafetsios z katedry psychologie FF UP.
„Budeme-li lépe znát efekt vyjádřené a pochopené emoce na to, co účastníci interakce následně zažívají, budeme také vědět, jak osoby při komunikaci podpořit k posílení pozitivních důsledků jejich setkání. Zjistíme, co je pro vzájemné porozumění při komunikaci potřeba zvýraznit nebo zdůraznit,“ zmínil Martin Seitl z olomoucké katedry psychologie, který se na výzkumu podílí.
Jak se vykřičet ze stresu a dát průchod emocím
Dobrovolníci dostanou popis své osobnosti
Výsledky výzkumu využijí experti např. v rámci kariérního poradenství, při vzdělávání lídrů v organizaci či pedagogů.
Dobrovolníci, kteří se do výzkumu zapojí, se dozvědí, jaká je jejich schopnost rozpoznávat emoce, a získají i popis své osobnosti na základě charakteristik jako emoční stabilita, extraverze, otevřenost vůči zkušenosti, přívětivost a svědomitost.
Ve výzkumu se odborníci zaměří i na to, jak může pocit z neporozumění způsobený neschopností nebo nemožností vyjádřit emoce na straně jedné či jejich nesprávným vnímáním a pochopením na straně druhé ovlivnit budoucí komunikaci jednotlivce, jeho prožívání – a v konečném důsledku i kvalitu jeho života.
Internet v komunikaci vede, potvrdil silvestr
Z dosavadních studií totiž vyplývá, že lidé, kteří mají dobrou schopnost rozpoznávat emoce u druhých, jsou celkově spokojenější. Co se ale stane, když tito jedinci při komunikaci narazí na někoho, kdo tuto schopnost nemá nebo emoce z objektivních důvodů, třeba při online komunikaci, může vyjádřit jen omezeně? Jak to ovlivní jejich další ochotu komunikovat?
Emoce dávají kontext
Podle Seitla má schopnost vyjadřovat a číst emoce při efektivní komunikaci význam hned z několika důvodů.
„Emoce dávají slovnímu vyjádření kontext, ze kterého jsme schopni pochopit třeba to, zda je informace míněna vážně nebo ironicky, zda z ní má autor radost, smutek či obavy. Výraz ve tváři, mimika, gesta i postoj mluvčího či skupiny kolem něj navíc dávají ostatním rychlou informaci o celkovém kontextu debaty, kterou by jinak bylo nutné dlouhým slovním popisem vysvětlovat,“ popsal.
Ztrácíte chuť do života? Hledejte své dětské já
Pro zlepšení našich znalostí ohledně toho, jak emoce při vzájemné komunikaci dvou lidí fungují, připravili psychologové sérii rozhovorů pro dvojice stejného pohlaví, při kterých budou sledovat a zaznamenávat všechny složky emocí: tedy osobní pocity, změny mimiky a napětí svalů ve tváři, ale i fyziologické změny v organismu.
Součástí bude též zjišťování, jak se zážitek spojený s rozhovorem v laboratoři projevil v následné komunikaci v reálném životě.
Zájemci ve věku do 35 let, pokud je oslovilo téma emocí, komunikace a nedorozumění, se mohou hlásit na webu projektu.