Hlavní obsah

OECD: Týmy žáky motivují, ale Češi to moc neumějí

Právo, ČTK, jim

Přestože v pracovním životě nabývá spolupráce mezi lidmi na čím dál větším významu, v českých školách se zatím neprosadila. Ukázalo to mezinárodní dotazníkové šetření Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), jehož výsledky byly v úterý zveřejněny. Česká republika se v hodnocení více než padesáti zemí umístila na 23. místě s průměrným skóre.

Foto: Petr Horník, Právo

Ilustrační foto

Článek

Kolektivně řešit problémy dovedou nejlépe patnáctiletí ze Singapuru. Za nimi se umístili ti z Japonska, Hongkongu a z Jižní Koreje, dobře jsou na tom také v Macau, Austrálii, na Novém Zélandu a Tchaj-wanu. Na vyšších pozicích skončila také Kanada, Estonsko a Finsko.

Slovenští studenti dopadli zhruba stejně jako ti čeští, na spodku žebříčku skončilo Tunisko, Černá Hora, Turecko a řada latinskoamerických států.

Kolektivní problémy řeší lépe dívky

OECD dále zjistila, že dívky jsou v kolektivním řešení problémů lepší než chlapci, v průměru o 29 bodů.

V Česku je tento rozdíl o něco menší. Podle zprávy má mimo jiné většina studentů napříč testovanými skupinami pozitivní vztah k týmové práci. Podle České školní inspekce týmová práce může být přínosem. A pomalu se začíná i zde zabydlovat.

Devadesát procent patnáctiletých českých žáků v průzkumu uvedlo, že rádi spolupracují s kamarády. Tři čtvrtiny připustily, že týmová rozhodnutí jsou lepší než rozhodnutí jednotlivce a že ve skupině pracují raději než samostatně. Dvě třetiny si myslí, že práce ve skupině zvyšuje jejich efektivitu.

„Tuto formu práce vítají sami žáci, protože je to vhodné motivační prostředí. A také pro pedagogy je to forma, jak dosahovat lepších výsledků,“ poznamenal v České televizi ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

OECD

Vznikla 30. září 1961 s cílem podporovat opatření, jejichž smyslem je:

  • dosáhnout co nejvyššího udržitelného ekonomického růstu, zaměstnanosti a stoupající životní úrovně členských zemí při udržení finanční stability;
  • přispívat k rozvoji světového obchodu na mnohostranném nediskriminačním základě v souladu s mezinárodními závazky.

Má 38 členů: Austrálie, Belgie, Česká republika (od roku 1995), Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Chile, Island, Irsko, Itálie, Izrael, Japonsko, Jižní Korea, Kanada, Kolumbie, Kostarika, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Mexiko, Německo, Nizozemsko, Nový Zéland, Norsko, Polsko, Portugalsko, Slovensko, Slovinsko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Rakousko, Řecko, Turecko, USA a Velká Británie.

Desetiminutové až dvouhodinové skupinové aktivity alespoň jednou týdně provádí podle dotázaných učitelů 43 procent českých škol. Dalších 30 procent se jim věnuje jednou až třikrát za měsíc.

Související články

OECD tepe platy českých učitelů

Výdaje na žáka ve školských zařízeních v Česku jsou pod průměrem zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Tento stav je podle výroční...

Výběr článků

Načítám