Článek
O změnu přístupu k potravinám u zástupců generace Z v ČR, což jsou lidé narození od poloviny 90. let do roku 2010, usiluje tým vědců ze tří tuzemských univerzit a několika institucí.
„Generace Z má totiž potenciál stát se klíčovou hnací silou udržitelnosti. Proto je naší snahou inspirovat právě tyto mladé lidi ke změně jejich chování,“ vysvětlila Veselá.
Mladá generace neví, jak nakládat s jídlem
Ročně končí nejen v Česku, ale i v celé Evropě v odpadu tisíce tun potravin, které se zkazily nebo mají prošlou dobu trvanlivosti jen proto, že s nimi spotřebitelé neuměli vhodně nakládat, případně si je koupili zbytečně. Z výzkumného projektu vedeného Mendelovou univerzitou vyplývá, že v ČR skončí v odpadu ročně průměrně 37 kilogramů potravin na osobu.
Generace Z plýtvá potravinami a špatně třídí odpad, ukázal výzkum
„Nelze říct, že by generace Z plýtvala více či méně. Šlo nám o to zjistit, kde jsou její slabá místa ve vztahu k práci s potravinami a jak na nich zapracovat. Již jsme koncem loňského roku spustili i kampaň ve snaze dosáhnout zlepšení,“ uvedla Veselá.
Z výzkumu vyplývá, že pokud zástupci generace Z bydlí s rodiči, plýtvají s jídlem mnohem méně, než když se osamostatní.
Rozdíl je zásadní; ve společné domácnosti s rodiči je to 30 gramů vyplýtvaných potravin denně, v samostatné domácnosti pak 66 gramů. Podle odborníků chtějí mladí s potravinami šetřit, ale nevědí, jak na to. Z výzkumu vyplývá, že občas čelí „vlastní pohodlnosti, lenosti a konzumnímu přístupu společnosti, kdy někdy nechají raději potraviny v ledničce zkazit, protože se jim ten den prostě nic řešit nechce“.
Aplikace Nebuď Trash
Změny chtějí vědci dosáhnout rozsáhlou kampaní, která odstartovala na podzim minulého roku. Zapojili do ní influencery - poslali je do univerzitních kampusů i na koleje, aby zástupci mladé generace natáčeli videa a tvořili na téma plýtvání potravinami podcasty. Tým z pražské Univerzity Karlovy pak vytvořil interaktivní aplikaci Nebuď Trash.
„Obsahuje krátká videa, texty, ale i jednoduché hry upozorňující mladou generaci nejen na to, že má smysl šetřit potravinami. Učí ji, jak na to. Chceme tím dosáhnout změny myšlení u generace Z,“ vysvětlil koordinátor vývoje aplikace Igor Červený.
Ke konci letošního roku čeká aplikaci kompletní modernizace tak, aby byla uživatelsky příjemná a jednoduchá.