Hlavní obsah

Odbory, svaz obcí a většina krajů nesouhlasí se škrty v objemu hodin ve školách

Praha

Se snížením maximálního počtu hodin výuky financovaných ze státního rozpočtu (PHmax), které navrhuje ministerstvo školství, nesouhlasí odbory, školské asociace, většina krajů, Svaz měst a obcí a další připomínková místa. Podle nich by to znamenalo zhoršení kvality výuky, návrh podle nich zároveň odporuje programovému prohlášení vlády.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Předseda Českomoravského odborového svazu pracovníků školství František Dobšík

Článek

Vyplývá to z připomínek k návrhu nařízení vlády. Ministerstvo se návrhem snaží zpomalit nárůst počtu pracovních míst ve školství.

Snížení maximálního počtu proplácených hodin výuky patří mezi důvody, proč se školské odbory rozhodly uspořádat 27. listopadu v celé zemi celodenní výstražnou stávku základních, středních i mateřských škol.

Odbory zároveň usilují o více peněz pro školství na příští rok. Hrozí podle nich omezování počtu dělených hodin a tandemové výuky, vyšší naplňování tříd, snižování úvazků i propouštění učitelů.

Jak postupovat v případě stávky? Ministerstvo zveřejnilo informace pro ředitele škol

Věda a školy

Podle ministerstva školství je potřeba omezit růst počtu pracovních pozic ve školství. Cílem snížení maximálního počtu financovaných hodin je podle ministerstva zastavit trend snižování počtu žáků na jednoho učitele na úrovni, která je udržitelná.

Na základních školách by se maximální počet financovaných hodin měl snížit o šest procent, na středních o 15 procent a na konzervatořích o deset procent. U nižších gymnázií počítá návrh s krácením o deset procent.

Obavy, že to znemožní individualizaci výuky

„Předkládaná změna je na úkor kvality vzdělávání a postiženy budou především proreformní a aktivní školy, které dosavadní možnosti dokázaly využít na maximum,“ uvedly odbory v připomínkách.

Bek: Musíme zastavit růst počtu učitelů

Domácí

Podle Unie školských asociací ČR – CZESHA znemožní snížení počtů hodin financovaných pro výuku žáků individualizaci výuky, práci s různorodými kolektivy žáků, rozvíjení potenciálu žáků se sociálním a jiným znevýhodněním a také práci s mimořádně nadanými žáky.

S plošným snižováním počtu financovaných hodin nesouhlasí ani Svaz průmyslu a dopravy. Využívání maxima pro danou školu podle něj nezávisí na typu školy, ale na konkrétním oboru vzdělávání.

Uvedl také, že u odborných škol s učebními obory nejsou do celkového objemu výuky započítávány hodiny, které se učí na pracovištích smluvních poskytovatelů praxe, např. ve firmách.

S připomínkami jednotlivých připomínkových míst souhlasí i spolek Pedagogická komora.

Snížení maximálního počtu hodin výuky financovaných ze státního rozpočtu je podle ministra školství Mikuláše Beka (STAN) jednou z cest, jak zpomalit nárůst počtu pracovních míst ve školství.

Zvýšení počtu pozic je podle Beka problémem, který se musí vyřešit, pokud se v příštím roce mají navýšit platy učitelů a pokud se má zabránit omezení financování nepedagogických pracovníků.

Za posledních pět let podle něj přibylo v resortu školství 40 tisíc nových platových pozic.

Školy mají seškrtat semináře i praktika

Domácí

Související články

Bek doufá, že stávku učitelů odvrátí

Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) chce dál vyjednávat s odbory i koalicí a odvrátit tak stávku ve školách naplánovanou na 27. listopadu. Šéf školských odborů...

Výběr článků

Načítám