Hlavní obsah

Odborníci z ČVUT měří hluk na tramvajové trati, vyvinuli protihlukovou clonu

Novinky,

Specialisté z katedry železničních staveb Fakulty stavební ČVUT v Praze měřili intenzitu hluku u tramvajové trati v pražském Hloubětíně. Při aktuální rekonstrukci trati tam po prvním víkendovém měření pro další testování následně nainstalují tzv. Městskou protihlukovou clonu, kterou vyvinuli. Jde o inovativní a značně nízké protihlukové opatření, které nebrání ve výhledu, ale má účinně snižovat hluk z kolejové dopravy.

Foto: ČVUT

Měření hluku od tramvají v pražském Hloubětíně, zatím bez clony

Článek

V sobotu 3. března proběhlo v úseku tramvajové trati mezi zastávkami Nový Hloubětín a Vozovna Hloubětín první akustické měření. Vědci z ČVUT zde s pomocí několika zvukoměrů zjišťovali hluk od zvlášť vypravené projíždějící tramvaje.

Trať projde v tomto úseku rekonstrukcí, v jejímž rámci sem odborníci ze stavební fakulty nainstalují v testovacím úseku o délce zhruba 50 metrů protihlukovou clonu, již vyvinuli a získali na ni patent.

Po výstavbě clony se budou měření ve stanovených časových intervalech opakovat, aby se potvrdil předpoklad o dosaženém zvukovém útlumu. Předpokládaný útlum hluku by měl podle typu tramvaje činit tři až pět decibelů.

Perfektní místo na testování

Úsek mezi zastávkami na Praze 9 byl pro měření a následné testování clony v reálném provozu vybrán jak z důvodu rekonstrukce trati, v jejímž rámci lze clonu jednoduše zabudovat, tak i díky konkrétní pozici trati.

„Místo je pro dlouhodobé sledování mimořádně vhodné, protože se v přilehlé oblasti buduje nová bytová zástavba, kterou bude clona chránit od hluku, zároveň zde není souběžně s tramvajovou tratí vedena automobilová doprava. To nám usnadňuje měření i vyhodnocování hluku a umožňuje získat relevantní data z hlediska akustiky,“ vysvětlil Ondřej Bret z katedry železničních staveb Fakulty stavební ČVUT, který se touto problematikou zabývá.

Srovnání výsledků bez clony i s ní

Měření se bude znovu opakovat po dokončení rekonstrukce trati a zabudování clony. „Získaná data nám umožní porovnat současný a nový stav. Díky použití více měřicích profilů budeme moci sledovat jak vliv rekonstrukce trati na hlučnost, tak účinek osazení městské protihlukové clony,“ doplnil Bret.

„Možnost otestovat nový typ protihlukového opatření je pro nás velmi zajímavá, umožní prakticky změřit účinnost patentu a sledovat jeho další vlastnosti. Pro zkušební instalaci jsme se rozhodli i proto, že proběhne v rámci rekonstrukce trati, takže bude dostatek prostoru pro montáž clony,“ uvedla Aneta Řehková, tisková mluvčí Dopravního podniku hl. m. Prahy.

Rekonstrukce trati v úseku Špitálská–Nový Hloubětín začala v sobotu 3. března, s jejím dokončením se počítá na počátku letních prázdnin.

Clona má jen 30 centimetrů, lze ji rychle rozebrat

„Hlavní výhodou clony je výška pouhých 30 centimetrů a dobrý útlum hluku, vyrobena je z recyklovaných materiálů. Výhodou také je, že v případě nehody na trati ji lze rychle rozebrat, což umožní bezproblémový zásah zdravotníků, hasičů či policie,“ uzavřel Martin Lidmila z katedry železničních staveb, který je iniciátorem projektu.

Městskou protihlukovou clonu katedra vyvinula ve spolupráci se společností Montstav, která se mimo jiné zabývá recyklací opotřebovaných pneumatik, věnuje se i rozvoji a výzkumu v dané oblasti.

Související články

Výběr článků

Načítám