Článek
Několik studentů s učitelem v jedné třídě, další budou probíhající seminář sledovat v jiných učebnách – a to online, jako kdyby byli doma. Takto má od středy podle ředitelů SŠ vypadat v praxi požadavek MŠMT, podle něhož se maturitní ročníky nesmějí mezi sebou potkávat.
Maturanti se vracejí do škol. Radost kazí nesmyslná nařízení
„Takže při semináři bude šest žáků v jedné třídě s učitelem a další dvě třídy, také po šesti nebo sedmi studentech, budou muset sledovat seminář online v jiných učebnách,“ popsal pro Právo ředitel Gymnázia Česká v Českých Budějovicích Antonín Sekyrka.
Žádost o přehodnocení opatření
I proto žádá spolek Česká středoškolská unie, která zastupuje hlas žáků středních škol, o přehodnocení opatření týkajících se vzdělávání v rámci PES s platností od středy 25. listopadu.
„Domníváme se, že by spíše než pomoci mohla vzdělávání studentů uškodit,” stojí v otevřeném dopise těchto středoškoláků v čele se studentem Viktorem René Schilkem, který adresovali šéfovi školského resortu Robertu Plagovi (ANO).
Nemělo by se vyžadovat, aby žáci se vzdálenějším bydlištěm dojížděli na internát kvůli třem hodinám prezenční výuky denně.
„Ačkoli by měla být obnovena prezenční výuka, kvůli podmínce homogenních skupin tomu tak u všech předmětů nebude. Např. semináře jsou obvykle kombinované pro několik tříd, a ačkoli se jedná pro mnoho studentů o předměty maturitní nebo připravující k přijímacím zkouškám na VŠ, jejich výuka často nebude moci probíhat prezenčně a z časových důvodů ani distančně,” kritizují studenti.
Semináře – stejně tak praktická výuka na odborných školách – jsou přitom hlavním důvodem, proč se žáci maturitních ročníků do školy vracejí, jelikož jsou zásadní při přípravě na maturitní zkoušku.
K čemu je Blatného PES? Školy budou otevírat podle jiného klíče
Podle zástupců žáků SŠ rovněž není možné, aby dojíždějící zvládli distanční i prezenční výuku. Soudí též, že by se nemělo vyžadovat, aby žáci se vzdálenějším bydlištěm dojížděli na internát „kvůli třem hodinám prezenční výuky denně”.
„Jako nejvhodnější řešení bychom proto navrhovali umožnit školám pokračovat v povinné distanční výuce s možností individuálních konzultací v případě, že nejsou schopny zajistit prezenční výuku v plném rozsahu. To vše do doby, než bude možné uskutečnit prezenční výuku i s heterogenními skupinami studentů,” navrhují v dopise ministrovi.
Roušky trápí spíš rodiče než žáky, tvrdí učitelé
Maturanti tedy sice vítají postupné obnovování běžné prezenční výuky jako takové, což ukázala i anketa pro Novinky na videu výše, ale obecně se středoškolská unie domnívá, že je zároveň důležité myslet na praktičnost a „školy neotvírat za každou cenu”.
„Pokud námi navrhované řešení možné nebude, žádáme, aby bylo jasně řečeno, v jakém rozsahu je škola povinna prezenční výuku organizovat,” uzavírají.
„Učitel odcupitá do vedlejší třídy učit distančně”
Velkou zátěž to bude znamenat samozřejmě i pro učitele – sice budou moci mezi jednotlivými třídami přecházet, ale obecně je kombinace prezenční a distanční výuky časově a organizačně náročná.
„Pedagog bude učit maturanty prezenčně, pak odcupitá a ostatní bude učit ze školy distančně,“ uvedla zástupkyně ředitele pražské Akademie řemesel Danuše Černá s tím, že připravovat online videokonferenci se žáky obnáší velké úsilí, zvlášť v některých předmětech.
Ředitelé navíc logicky upozorňují, že nařízení nedává zcela smysl i z toho důvodu, že studenti z různých tříd se stejně budou potkávat mimo školu.
Radši jednu změnu za 10 dní než pořád něco měnit, říká šéf asociace ředitelů ZŠ
Samotní středoškoláci a gymnazisté hlavně doufají, že se budou vše nové dozvídat včas, jak za ně v anketě shrnula jedna studentka.